Weight set point, aneb zdravá/optimální váha

Ve svých článcích často mluvím o tzv. weight set point, aneb o zdravé, přirozené váze, ke které tvé tělo přirozeně tíhne. Každé tělo má takovou váhu geneticky naprogramovanou.

Doporučuji podívat se na tenhle TED talk (https://youtu.be/jn0Ygp7pMbA), kde neurovědkyně Sandra Aamond přirovnává tuhle přirozenou váhu k termostatu, který míváme doma.

„Existuje více než tucet chemických látek v mozku, které říkají tvému tělu, aby přibralo a více než tucet látek, které mu říkají, aby zhublo.A tento systém funguje jako termostat, odpovídá na signály z těla tím, že upravuje hlad, aktivitu a metabolismus, aby udrželo tvou váhu stabilní, zatímco se mění vnější podmínky. To je to, co dělá termostat, že? Udržuje teplotu doma stabilní, zatímco teplota venku se mění. Můžeš zkusit změnit teplotu uvnitř tím, že otevřeš okno, ale to nezmění nastavení termostatu, který udělá to, že zapne topení, aby se vevnitř zase udělalo tepleji. Tvůj mozek funguje naprosto stejně, když jde o hubnutí (myšleno cílené hubnutí) – tak, že zapne své mocné nástroje, aby vrátilo tvou váhu na hodnotu, kterou považuje za normální.“

Normální, zdravá váha je taková, jakou si budeš udržovat bez většího úsilí a „mikrořízení“ toho, jak jíš a hýbeš se.

To znamená bez diet, jídelníčků, restrikcí, počítání kalorií. Prostě jen tím, že budeš poslouchat svoje tělo, které ti řekne, jaké živiny potřebuje a jak se chce hýbat. To, že máš teď pocit, že tvoje tělo chce jen chipsy, čokoládu a ležet a gauči u televize, je věc jiná – a pramenící právě z tvých snah tohle všechno řídit. Pocity nekontroly kolem jídla vždycky pramení právě z diet a restrikcí.

Ráda tenhle vztah popisuju jako kyvadlo – kde na jedné straně jsou diety a restrikce (případně cvičení, které děláš, protože „musíš“, nebo jako formu trestu) a na druhé straně je chaos, nekontrola, přejídání (a odpor ke cvičení). Tohle pohybování se mezi extrémy vede k tomu, že tvá váha není stabilní. Harmonický, klidný vztah k jídlu, cvičení je v tom středu kyvadla, kdy nechodíš ani do jednoho extrému – a když v tom středu budeš delší dobu, tvoje váha se přirozeně dostane na tu zdravou, optimální hodnotu.

Tvoje tělo perfektně ví, jak si tu zdravou váhu udržet.

Problém nastává, když svému tělu do jeho práce fušuješ a snažíš se řídit svou váhu dietami (tedy jakýmkoliv způsobem jedení, které má nějaká pravidla a má za cíl hubnutí).

Čím víc se budeš snažit zhubnout restriktivnějšími způsoby, tím víc ti to pak tělo „vrátí“ v podobě zpomaleného metabolismu a nárůstu váhy.

Nicméně žádné zpomalení metabolismu není nevratné a i když máš za sebou desítky snah zhubnout, není to tak, že bys byla už navždy poškozená. Tak se neděs.

Ale je dobré uvědomit si (a doufám, že ti to přinese i jistou úlevu), že tvoje tělo má váhu, na které se cítí nejspokojenější. A že ti žádná dieta velmi pravděpodobně fungovat nebude (u 95% lidí to tak je).

A jak tedy zjistíš, že už jsi na své optimální váze?

Není žádný způsob, jak bys to mohla přesně změřit nebo vypočítat, ale s velkou pravděpodobností jsi na své zdravé váze, když děláš tyhle věci už delší dobu (alespoň půl roku až rok) a jsi v tom konzistentní. Čím delší a intenzivnější je tvá dietní historie, tím déle se z toho bude tělo vzpamatovávat, ale dřív nebo později se k „normálu“ dokáže vrátit úplně každé tělo.

  • nevynecháváš žádné skupiny potravin
  • už nemíváš záchvaty přejídání (které jsou u většiny lidí způsobené právě dietami)
  • pravidelně se hýbeš způsobem, který ti přináší radost a zábavu
  • dostatečně spíš
  • umíš snižovat stres
  • nepoužíváš jídlo, aby ses vyrovnávala s nepříjemnými emocemi
  • trávíš čas s lidmi, které máš ráda
  • nasloucháš a respektuješ své pocity hladu a nasycení (většinu času)
  • jíš jídlo, které ti dělá dobře (fyzicky A psychicky)

 

P.S. Pokud nevíš, od čeho začít, v kurzu Svobodná v jídle ti pomůžu rozplést tvůj komplikovaný vztah, který k jídlu a svému tělu máš a krok po kroku všechno zlepšíme

https://fit-zivot.cz/svobodna-v-jidle/

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..