Suplementy, které opravdu nepotřebujete (a které ano) – 1.část

Ještě tak před pěti lety moje kuchyně připomínala trochu laboratoř – pixly větší i menší jsem měla rozestavěné po celé délce kuchyňské linky. Kamarádi si ze mě dělali srandu a máma se bála, že to jsou nějaké steroidy. Ano, byla jsem trošku šílenec a brala (ne najednou) asi všechny suplementy, které se dají koupit.

Většinu z toho jsem absolutně nepotřebovala a většina ani ve skutečnosti nefungovala. Bohužel v té době neexistoval nikdo, kdo by mi řekl, že do sebe hážu věci zbytečně, a navíc utrácím spoustu peněz, které jsem si mohla ušetřit raději na nějaký dobrý steak.

Trh se suplementy je obrovský. Existuje velké množství přípravků, které si můžete koupit a každý jeden z nich slibuje úžasné věci – efektivnější hubnutí, rychlejší přibírání svalů, větší sílu a výkonnost, lepší regeneraci.

Výrobci a prodejci jsou ve vychvalování svých výrobků skuteční mistři, a i pro mě, i když znám fakta založená na vědě, čtu studie a kvalitní zdroje informací, je pro mě občas těžké zázračným slibovaným účinkům odolat. Je potřeba uvědomit si jednu věc – pokud nemáte nějakou nemoc, zdravotní problém nebo vám nebyl některý z doplňků stravy doporučen lékařem, žádný z nich pro vás není nezbytně nutný.

Můžete hubnout, přibírat svaly a být zdraví, aniž byste brali některý z dostupných doplňků stravy. Navíc neexistuje žádný doplněk, který by mávnutím kouzelného proutku udělal práci za vás nebo vás zbavil veškerých vašich problémů.

Existují ale suplementy, které bývají považované za účinné a nezbytné – mají nepodloženou dobrou reputaci, ačkoliv ve skutečnosti nefungují (nebo fungují jinak, než si myslíte). Které z nich to jsou?

BCAA

O tom už jsem kdysi psala celý samostatný článek. BCAA jsou drahý a zbytečný suplement. Lidé ho berou proto, aby urychlili regeneraci po tréninku, čímž se myslí to, že se rychleji nastartuje obnova tělesných bílkovin (svalů). Ve skutečnosti je pro tuto opravu svalů potřeba všech 21 aminokyselin, ne pouze 3 z nich, které jsou obsažené v BCAA.

Daleko lépe tedy uděláte, pokud si po tréninku dáte protein (kde je obsaženo všech 21 aminokyselin, včetně BCAA) a v dalším plnohodnotném jídle budete mít nějaký kvalitní zdroj bílkovin. Ušetříte a maximalizujete svoji po tréninkovou regeneraci a tvorbu nových svalů.

GAINER

Ten je také zbytečný. Sice je to levnější špás než BCAA, ale stejně mi přijde jako drahá věc, vzhledem k obsahu.

Gainer se používá při nabírání, kdy je potřeba dosáhnout kalorického nadbytku. Někteří lidé mají občas problém ujíst potřebné množství jídla, aby k tomu nadbytku kalorií došlo, potom na řadu přicházejí gainery, ve kterých je obsaženo spoustu rychlých sacharidů (různých druhů cukrů), většinou ještě v kombinaci s proteinem.

Na tom není nic špatného, když do sebe člověk potřebuje dostat kalorie, je jednoduší je vypít než sníst. Gainer si můžete vyrobit snadno i doma, třeba rozmixováním ovesných vloček, ovoce, možná i samostatné glukózy a proteinu.

NAKOPÁVAČ/PŘEDTRÉNINKÁČ

V jednom životním období jsem si myslela, že bez něj nemůžu existovat. Trénink bez něj nestál za nic. Později jsem ale zjistila, že je to hlavně psychický problém – navykla jsem si na něj. Je to dost podobné jako s kávou – když si jí zvyknete po ránu pít a pak přestanete, rána začnou být dost krušná…

Další věc je, že do těchto suplementů se často dává mnoho přísad, které vlastně absolutně nefungují, ale prodejci pak mají důvod zvýšit cenu. Jednou z nejvíce účinných složek je kofein. Toho se dává skutečně koňská dávka a není se pak čemu divit, že jste fantasticky motivovaní, máte sílu a skvěle se na trénink soustředíte. Podobného efektu docílíte ale i v případě, že si před tréninkem dáte dvojité espresso.

Pozor taky na dlouhodobé užívání – mně se po čase rozjely obrovské problémy se spánkem, které jsem řešila ještě další rok po vysazení.

SPALOVAČ

Podobná situace jako s nakopávačem. Jen velmi málo věcí, které se do spalovačů dávají, skutečně fungují.

Opět je to kofein. Ten opravdu mírně metabolismus zrychluje, ale je v řádek jednotek procent (třeba 5 %), takže nečekejte žádné zázraky.

Co další populární složky, které slibují rychlejší hubnutí? Tak třeba CLA – některé studie naznačují, že pomáhá při snižování tuku (u lidí, kteří cvičí), ale jiné studie zase tvrdí, že výsledky jsou nekonzistentní nebo že doplněk nedělá vůbec nic. Podle mého názoru byste se měli snažit získat CLA hlavně z běžného jídla (vyskytuje se v hovězím mase a mléčných výrobcích) a za doplněk zbytečně neutrácet.

L-karnitin je z hlediska hubnutí naprosto k ničemu!

Skutečně účinné (ale jen mírně) jsou tedy pouze látky na bázi kofeinu – extrakty z kávy, zeleného čaje, guarany atd. Kvůli tomu si ale nemusíte drahý spalovač kupovat a raději pijte místo toho kvalitní kávu a zelený čaj. Opět platí, že spalovače můžou být velmi nebezpečné kvůli zhoršení kvality spánku a dlouhodobým problémům s nespavostí. A jak všichni dobře víme, spánek je pro náš život, výkon, hubnutí i přibírání svalů, naprosto zásadní. Spalovače vám tak paradoxně můžou spalování spíš zhoršit.

Toto je první část článku. Příští týden se spolu podíváme na suplementy, které naopak účinné jsou a v mnoha ohledech vám můžou přispět k lepšímu zdraví a výkonu.

 

Pokud chcete ve zdravé výživě a celkově zdravém životním stylu přestat tápat, mít vždy jen kvalitní a vědecky ověřené informace a navíc přesné plány, jak si krok po kroku zlepšit stravování, zefektivnit cvičení a pracovat na všech stránkách vašeho zdravého života, staňte se členem ONLINE FITNESS KLUBU, kam pravidelně přidávám nový hodnotný obsah.

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..