Proč ženy potřebují být silnější

Stalo se vám někdy, že jste viděli úžasný film, měli nejlepší jídlo ve svém životě nebo četli knížku, o které jste měli pocit, že vám změnila život – a měli pak potřebu sdílet svoje nadšení úplně s každým, kdo by byl ochotný vás poslouchat? Protože jste chtěli, aby měli všichni stejně nádherný zážitek jako vy?

To přesně se stalo mně se silovým tréninkem. A moje tvrzení, že VŠECHNY ženy by měly cvičit silově, není založeno jen na mých osobních zkušenostech. Spoustu let s ženami pracuji jako osobní trenérka a koučka a byla jsem svědkem mnoha úžasných životních proměn.

Uznávám, že tvrdit o něčem, že vám to změní život, je poměrně silné tvrzení, ale v tomhle případě se toho vůbec nebojím a jsem si jistá, že mi to mnoho žen potvrdí.

MOJE ZAČÁTKY

Než jsem se do silového tréninku zamilovala já, představa, jak zvedám činky, mi připadala dost směšná. Nic jsem o tom nevěděla a měla jsem v hlavě mnoho přesvědčení, která vám možná budou povědomá:

  • myslela jsem si o sobě, že jsem nesportovní typ, takže zvedání činek rozhodně nemohlo být něco, v čem bych mohla být dobrá
  • absolutně jsem netušila, jak ty svaly vůbec efektivně procvičit
  • jít do fitka mi připadalo jako nejstrašidelnější věc na světě a za žádnou cenu jsem nechtěla vypadat jako blbec
  • myslela jsem si, že posilování je jen pro chlapy
  • nechtěla jsem vypadat jako kulturistka
  • bála jsem se, že posilování je docela nebezpečné a můžu si tím ublížit

Pokud máte v hlavě některé (nebo všechny!) z těchto věcí, chtěla bych vám celou věc více vysvětlit a přesvědčit vás, proč byste rozhodně měla začít posilovat taky.

KARDIO VÁM PEVNOU POSTAVU NEUDĚLÁ

Samotné kardio vám nikdy nevytvoří pevnou, příjemně osvalenou postavu. Pokud se vám někdy zalíbilo tělo nějaké vypracované herečky, zpěvačky nebo sportovkyně a říkala jste si, že byste takové taky brala, můžu vám zaručit, že ta žena posiluje.

Kardio je skvělé pro zlepšení vytrvalosti a pro zdraví, takže by ve vašem životě rozhodně mělo mít místo, ale cvičení s velkými váhami by mělo mít vždy přednost.

Silový trénink neděláme jen proto, že je to nejlepší způsob, jak si vypracovat pěknou postavu. Ve skutečnosti má mnoho dalších (a často důležitějších) benefitů.

Kromě silných kostí (snižujete významně riziko osteoporózy v pozdějším věku), zlepšení nálady a celkového zdraví, snížení rizika a zmírnění projevů už rozjetých nemocí (jako třeba cukrovka) a prevence a odstranění bolesti zad a kloubů, je to jeden z nejlepších způsobů, jak vylepšit svoji psychiku a vztah sama k sobě.

SILOVÝ TRÉNINK A VAŠE PSYCHIKA

Tohle je něco, co se mi nikdy neomrzí: ženy, které se naučí milovat svoje tělo víc než dřív nebo novým, neočekávaným způsobem, mi pak říkají:

  • být a cítit se silná je úžasné
  • obdivuji svoje tělo za to, co dokáže
  • konečně mě baví hýbat se
  • nikdy by mě nenapadlo, že tím, že se stanu silnější, mi pomůže vypracovat hezčí tělo, ale stalo se to!
  • poprvé v životě se těším, až půjdu zase do fitka
  • nikdy jsem nevěřila, že můžu být takhle silná

Pro mnoho žen se ze cvičení stalo něco, co dělají jen proto, aby se potrestaly za to, že jedly “zakázané jídlo”, snědly toho víc, než by měly nebo za to, že přibraly a už se nevejdou do svého oblíbeného oblečení.

Jsem přesvědčená o tom, že cvičení by mělo být víc než to. Mělo by sloužit vyšším cílům. Protože každá žena si to zaslouží.

Každá žena by si měla vyzkoušet, jaké to je, když zapomene na pálení kalorií. Zapomene na to, že cvičí kvůli štíhlejšímu pasu.

Co by podle mě mělo být novým cílem? Stát se silnější. Soustředit se na základní, komplexní cviky (variace dřepu a mrtvého tahu, různé tlaky a přítahy). A pak se snažit zvyšovat váhy, dělat se stejnou váhou více opakování. Pomalu a postupně zlepšovat svoje výkony.

Většina žen si vůbec neuvědomuje, jaké fyzické a psychické pozitivní účinky na ně silový trénink bude mít – dokud je nepocítí na vlastní kůži.

JAK ZAČÍT SE SILOVÝM TRÉNINKEM

Já jsem velký zastánce volných vah – jednoruček, tyčí a podobně, protože nabízejí nejvyšší míru variability a trénink je pak zábavnější. Můžete s nimi cvičit všechny nejzásadnější cviky, které by ve vašem tréninkovém plánu měly být – dřepy, mrtvé tahy, benchpress, tlaky nad hlavu, přítahy.

To ovšem neznamená, že nemůžete začít cvičit na strojích, pokud se tak budete cítit jistěji. Pokud se z nějakého důvodu volných vah zatím bojíte, je lepší začít na strojích a dělat aspoň něco, než se nechat ovládnout strachem a nedělat nic.

To, co je důležité je, abyste začala. Využijte toho, co máte k dispozici a na co si v tuhle chvíli troufáte. Nové cviky a vybavení můžete začít testovat ve chvíli, kdy získáte větší sílu a sebejistotu.

ZBAVTE SE LIMITUJÍCH PŘESVĚDČENÍ

Nikdy bych nedokázala udělat dřep s mojí váhou na zádech, nikdy bych nedokázala udělat shyb, nikdy bych nedokázala zvednout ze země 1,5x svou váhu, nikdy bych nedokázala dát na benchpress 50kg.

Už ani nespočítám, kolikrát jsem něco takového slyšela, abychom pak společně s ženou, která to pronesla, o několik měsíců později zjistily, že se mýlila.

Nemusíte mi teď věřit, že to dokážete, ale přesto se do silového tréninku pusťte.

Pokud jste nikdy nic těžšího nezvedala, pravděpodobně začnete na velmi nízkých vahách. Ale postupně poroste vaše síla a s tím i vaše sebejistota, energie a víra v sama sebe.

Jste silnější, než si teď myslíte. Dokážete toho mnohem víc, než jste si kdy dokázala představit.

A CO S TÍM KARDIEM?

Všechno, co bylo řečeno o silovém tréninku a mentalitě s ním spojené, se dá aplikovat i na aerobní trénink.

Kardio (běhání, elliptical, HIIT…), je příliš často využíváno jen jako prostředek ke spálení kalorií. K tomu, abychom vycvičili jídlo, které jsme snědli. Nebo ještě hůř – abychom si „zasloužili“ jídlo, které plánujeme sníst později.

Kdykoliv využíváme fyzickou aktivitu jako trest nebo jako něco, co musíme dělat kvůli hubnutí, riskujeme vytvoření velmi nezdravých stravovacích návyků, negativního vztahu ke svému tělu a celkového špatného sebevnímání.

Co je podle mě lepší?

Brát kardio jako něco, díky čemu budeme mít lepší fyzičku, více energie, bude se nám lépe spát, budeme mít víc síly na aktivity, které nám dělají radost. Budeme schopné doběhnout autobus bez zadýchání a stačit svým dětem.

Není tohle všechno lepší důvod než dělat kardio čistě jen kvůli spáleným kaloriím? Díky správnému důvodu PROČ něco děláme u toho taky mnohem pravděpodobněji vydržíme.

Snažte se taky, stejně jako v případě silového tréninku, sledovat svoje zlepšování – kolik toho třeba uběhnete a za jak dlouho. Přestaňte se obsesivně fixovat na svou váhu a kalorie, uleví se vám.

 

Možná, že tak ambciózní cíle, jako dřepnout svou váhu na zádech nebo udělat 1 shyb, nemáte. To není nijak neobvyklé, protože vás možná ani nenapadlo, že byste takové cíle mít mohla.

Přesto vám ale doporučuji, abyste silovému tréninku dala šanci. Začněte a uvidíte, že vás to postupně chytne a vaše zlepšování vás bude motivovat a popohánět dál. Zlepší se vám nejenom vaše tělo, ale i váš vztah k němu.

A CO DÁL?

Co když vůbec nevíte, jak na to?

PŘEČTĚTE SI TYHLE ČLÁNKY

5 nejčastějších mýtů o silovém tréninku

Tréninkový plán pro začátečníky

VSTUPTE DO ONLINE KLUBU, AŽ ZNOVU OTEVŘU PŘIHLÁŠKY A TAM VÁS VŠECHNO NAUČÍM

Klub

SEJDĚTE SE SE MNOU OSOBNĚ

Osobní trénink

 

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..