Přestaňte si počítat makra a vážit jídlo!

Počítání “maker”, vážení jídla, zapisování do kalorických tabulek. To je něco, s čím má hodně z vás zkušenosti. Někteří to dělají s radostí. Ale většina lidí (a já se k nim řadím), časem zjistí, že je to něco, co nejsou schopní dělat dlouhodobě.

Počítání a vážení jídla je otrava

Řekněme si na rovinu – počítání maker a zapisování do kalorických tabulek je velká otrava. Dobře, když člověk získá trochu cvik, už to nezabere ani moc času. Ale pořád tu zůstávají další problémy – omezuje to, stresuje to, svým způsobem to vyřazuje z běžného sociálního života a člověk se dřív nebo později začne cítit jako robot a otrok stolní váhy. Jsem toho názoru, že pro většinu lidí představuje počítání kalorií více starostí, než mu to přináší výhod. A jediná skupina lidí, které podle mě počítat makra potřebuje, jsou sportovci připravující se na nějakou soutěž, a kteří potřebují skutečně přesný přehled o tom, co jí, a to na gram přesně.

Asi vás napadne otázka: jak tedy jíst, když si makra nechcete počítat, ale přesto chcete mít svoje porce pod kontrolou a zhubnout nebo přibrat (podle toho, co je vaším cílem)? Mám pro vás dobrou zprávu – vím o lepším způsobu a dnes vám o něm povím!

Už si nemusíte počítat makra a vážit jídlo, abyste zhubli!

Už si nemusíte počítat makra a vážit jídlo, abyste zhubli!Kontrolovat porce si můžete i mnohem snadněji – pomocí vlastní ruky. Přesný návod + PDF ke stažení zdarma najdete na této adrese:https://fit-zivot.cz/prestante-si-pocitat-makra-a-vazit-jidlo/

Gepostet von Kateřina Nikodýmová – osobní tréninky, výživa, powerlifting am Donnerstag, 15. März 2018

Proč je počítání maker nepřesné?

Na začátku musím říct jedno – nějakou kontrolu nad tím, co sníte, byste měli mít. Pořád totiž platí jednoduchá rovnice – kalorická bilance. Příjem versus výdej. Snězte více než spálíte a budete přibírat. Jezte méně než spálíte a zhubnete.

Říkám jednoduchá rovnice, ale je zároveň mnohem složitější, komplexnější a dynamičtější než si většina lidí uvědomuje. Není to totiž pouze o kaloriích “dovnitř” a kaloriích “ven”. A na obou stranách, tedy na straně příjmu i výdeje, jsou velké nepřesnosti. Typicky dochází při určování příjmu a výdeje k chybám a odchylkám až o 25 %. Více jsem o tom psala v tomto článku.

Jednoduše řečeno – i když si budete počítat kalorie sebevíc přesně, vůbec přesné to nebude. Není to potom trochu ztráta času?

Kromě toho tím, že se naučíte spoléhat se na nějaké vzorečky, které vám řeknou, kolik toho máte sníst, a pak to přesně dodržujete, odnaučíte se něčemu mnohem důležitějšímu – vnímání a signálům hladu, které vám vaše tělo posílá. Lidé spoléhající se jen na tabulky jsou z dlouhodobého hlediska méně úspěšní, protože kdykoliv se rozhodnou s počítáním přestat, tvrdě narazí – nejsou už schopní svoje tělo poslouchat a pak většinou velmi přibírají, protože jednoduše nevědí, kolik by toho správně měli sníst a jejich tělo to už taky neví.

Kdybych to měla shrnout – počítání kalorií znamená spoustu práce a velmi málo benefitů.

Existuje nějaký lepší způsob měření porcí jídla? Ano, rozhodně. A dnes vám ho vysvětlím. Nebudete k tomu potřebovat nic víc než vlastní ruku.

ONLINE KURZ ZDARMA

Vybudujte si pevné základy vašeho zdravého stravování

Vaše ruka jako ten nejlepší nástroj k měření

Ke stanovení vhodných porcí jídla budete používat ruku/dlaň. Konkrétně takto:

  • bílkoviny měříme podle rozevřené dlaně. 1 porce je jedna dlaň. Na gramy to cca odpovídá 20-30g bílkovin
  • sacharidy měříme pomocí hrsti – kolik se vám toho vejde do hrsti, to je jedna porce
  • tuky měříme na palce. Položte si palec na stůl a zhruba takové množství tuků byste měli v každé porci mít (v případě třeba ořechů/semínek). 1 palec odpovídá 1 lžíci tuku.
  • zeleninu měříme na pěsti. 1 porce velikostně odpovídá velikosti vaší zavřené pěsti.

Muži by měli sníst cca 2 porce bílkovin, 2 pěsti zeleniny, 2 hrsti sacharidů a 2 palce tuků v KAŽDÉM JÍDLE.

Ženy by měly sníst cca 1 porci bílkovin, 1 pěst zeleniny, 1 hrst sacharidů a 1 palec tuku v KAŽDÉM JÍDLE.

Abyste si to dokázali lépe představit, připravila jsem pro vás pdf soubor, ve kterém jsou jednotlivé porce ukázané na fotkách. Zároveň tam najdete ukázkový jídelníček. Určitě si tedy tento můj dárek pro vás stáhněte, protože je podle mě velmi užitečný 😊

Stáhněte si tahák, ve kterém najdete:

  • přesně ukázané porce jídel měřené pomocí dlaně
  • ukázkový jídelníček

Zadáním svého emailu získáte tento i další dárky, které pro vás v budoucnu připravím. Hodnotný obsah ode mě dostanete přibližně 4x měsíčně.

Zadáním svého emailu k posílání obsahu udělujete souhlas. Nikdy vám nebudu posílat spam a s vašimi údaji budu zacházet velmi opatrně v souladu s ochranou osobních údajů. Kdykoliv se navíc můžete jednoduše odhlásit pomocí odkazu, který je v každém mailu ode mě.

Tento systém měří kalorie za vás a udržuje váš příjem v optimální míře, a to bez otravného vážení jídla a zapisování do kalorických tabulek.

Navíc je to velmi praktické, vaše ruce jsou přenosné, jdou tam, kam jdete vy, takže nezůstanete na holičkách, když si budete vařit někde, kde není váha.

Ruce také většinou odpovídají velikosti těla, a tím i výživovým potřebám. Čím máte větší postavu, tím máte většinou i větší ruku a tím více jídla potřebujete. A zase naopak.

Úpravy podle výsledků

Co se týče porcí jídla, to chce trochu čas. Musíte se začít více sledovat a pozorovat, jestli máte hlad. Ideálně byste se vždy měli najít tak, abyste už neměli hlad ani nebyli přecpaní. Pokud budete mít hlad nebo chutě, porce trochu zvětšíte. Pokud naopak budete po jídle přecpaní, porce zmenšíte.

Pokud chcete zhubnout a ani po 14 dnech neuvidíte žádné změny, porce trochu zmenšíte (nebo přidáte pohyb). A naopak, pokud chcete přibrat a nepůjde to, porce zvětšíte.

Více se úpravám tohoto základního nastavení budu věnovat v jednom z dalších článků.

Je to ve své podstatě velmi jednoduché a hlavě to funguje. Zkuste to sami a uvidíte. Pokud byste přece jen potřebovali s úpravou porcí pomoci, jsem vám k dispozici na výživových konzultacích nebo v rámci výživového koučinku, podrobnosti najdete na mých stránkách.

Poznámka na závěr. Tento systém měření porcí jídla není můj nápad, je to něco, s čím přišlo Precision Nutrition (jejichž certifikát výživového kouče jsem jako jedna z velmi mála lidí v ČR získala), a který je úspěšně vyzkoušený na více než 100 000 lidech z celého světa. To, a zkušenosti, které mám s mými vlastními klienty, kteří tuto metodu vyzkoušeli, z ní v mých očích dělají nejlepší možný způsob stravování, jaký vám můžu doporučit.

Stáhněte si tahák, ve kterém najdete:

  • přesně ukázané porce jídel měřené pomocí dlaně
  • ukázkový jídelníček

Zadáním svého emailu získáte tento i další dárky, které pro vás v budoucnu připravím. Hodnotný obsah ode mě dostanete přibližně 4x měsíčně.

Zadáním svého emailu k posílání obsahu udělujete souhlas. Nikdy vám nebudu posílat spam a s vašimi údaji budu zacházet velmi opatrně v souladu s ochranou osobních údajů. Kdykoliv se navíc můžete jednoduše odhlásit pomocí odkazu, který je v každém mailu ode mě.

O mně

Jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Podívejte se na moje služby, třeba mám něco i pro vás :-)

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.