Pravda o zpomaleném metabolismu

Kolikrát jste si už vy nebo někdo s kým jste mluvili, stěžoval na zpomalený metabolismus, když jste diskutovali o hubnutí, cvičení a dietách? Věta „stačí mi jen podívat se na jídlo a hned přiberu“ je něco, co už jsem slyšela asi milionkrát. Popravdě řečeno, nejspíš jsem jí z pusy vypustila několikrát i já… Ano, je pravda, že někteří lidé mají hormonální problémy a například snížená funkce štítné žlázy může hubnutí poněkud zkomplikovat. Ale naprostá většina lidí, která si stěžuje na to, že nemůže zhubnout kvůli pomalému metabolismu, ve skutečnosti žádný problém s metabolismem nemá. Co má, je především problém s nedostatkem pohybu.
 
Čas od času se mě někdo zeptá na doporučení, jaký suplement, respektive spalovač tuku si má pořídit, případně co a kdy jíst/nejíst, aby takzvaně nakopl metabolismus, který má dotyčný člověk údajně zpomalený. Pravda je možná tvrdá, ale fakt je, že by mnohdy stačilo, kdyby se lidé podívali  upřímně na způsob života, který vedou a položili si otázku, jestli by nestačilo začít naslouchat svému tělu a začít ho používat k tomu, k čemu je přirozeně přizpůsobeno – totiž k pohybu.
 
V současné moderní společnosti většina lidí:
 
  • nemá fyzicky náročnou práci
  • pohybuje se v prostředí s kontrolovaným klimatem
  • konzumuje hodně jednoduchých a průmyslově zpracovaných sacharidů
  • nejí, když má hlad
  • nepřestane jíst, když už jsou sytí
  • zkouší různé příliš restriktivní a jednostranné diety
  • trpí přerušovaným a nekvalitním spánkem kvůli přemíře stresu a nadměrnému vystavovaní umělému osvětlení
  • pohybuje se spíše uvnitř, než venku
  • používá spíš eskalátory a výtahy, než aby chodila po svých
  • nemá dostatečné a silné sociální vazby
 
A tak bych mohla pokračovat. Vytvořili jsme si životní styl, který sám o sobě nepředstavuje pro tělo dostatečnou metabolickou zátěž. Tento způsob života má samozřejmě své výhody i nevýhody. Není potřeba vzdávat se všech vymožeností moderní doby, ale pro zlepšení a optimalizaci metabolismu můžeme zařadit nebo změnit určité věci.
 
Může to být například:
 
  • dostatek pohybu každý den (chůze, kolo, cvičení, kolektivní sporty atd.)
  • dodržování spánkové hygieny a vytvoření správného spánkového návyku
  • jíst, když máme hlad a nejíst, když ho nemáme + vyhýbat se restriktivním dietám
  • jíst převážně průmyslově nezpracované potraviny
  • snažit se nepobývat neustále v klimatizovaných budovách a autech, ale spíše nechat tělo, ať se samo musí vyrovnávat s teplotními rozdíly
  • co nejvíce se zapojovat do prací a koníčků, které zahrnují fyzickou aktivitu
  • chodit ven, každý den
  • vídat se se svými přáteli a rodinou, rozvíjet společenské vztahy
 
Máme tendenci si myslet, že řešení problému s pomalým metabolismem spočívá v nějaké pilulce, kterou sníme a ona nám metabolismus rozjede. Spíš než spoléhat na nějaké zázračné metody zvenčí, pojďme spíše začít u sebe a snažit se vrátit náš život do rovnováhy.

 

O mně

Jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Podívejte se na moje služby, třeba mám něco i pro vás :-)

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.