Pozor! Po těchto potravinách přiberete.

Nedávno jsem se bavila s klientkou a zaujala mě jedna věc – jak si lidé často myslí, že co je zdravé, je tak nějak bezpečné a může se to jíst bez omezení, protože po zdravých potravinách se přece nepřibírá.

Myslím, že to tak bere hodně lidí, zvlášť když občas na Instagramu vidím, co si lidé všechno dokážou nasypat do ranní kaše – hora arašídového másla, čokoláda, půlka proteinové tyčinky, kilo ovoce a různé další posypky…

Nechápejte mě špatně – nechci tímhle článkem rozhodně vzbudit dojem, že byste měli jídlo dělit na to, které můžete a nemůžete jíst, na dobré a špatné, na zakázané a povolené. Já jsem ten poslední člověk, který by vám nějaké jídlo zakazoval a podle mě byste si ani vy sami nic zakazovat neměli, protože z dlouhodobého hlediska je lepší jíst i potraviny, které jsou třeba zdravé trochu méně, ale víc si díky nim celý ten proces užijete a daleko spíš u toho vydržíte a budete se cítit psychicky dobře.

Je ale potřeba vědět, že to, že je něco zdravé, neznamená, že to nemá kalorie a že se po tom nepřibírá!

Jasně, ovesná kaše nebo lívance k snídani jsou lepší volba než donut, dortík nebo bílý rohlík s vysočinou, protože vás zasytí na delší dobu a vašemu tělu dodají více živin. Ale i zdravé věci mají kalorie, a některé z nich poměrně dost (ořechová másla, avokádo atd.) a když jich budete jíst moc, tak po nich přiberete úplně stejně jako po tom dortíku.

U jakých potravin byste se měli zamyslet?

Med, třtinový cukr a další náhražky cukru

Z bílého cukru se v poslední době udělal strašák č.1 a lidé ho houfně začali nahrazovat alternativami, o kterých si myslí, že jsou zdravější a dietnější. Med, třtinový cukr, agávový sirup… Úplně všechny tyto potraviny obsahují jednoduché cukry (nejčastěji glukózu a fruktózu) v určitém poměru. V těle se na tyto jednoduché cukry rozloží a tělo rozhodně nepozná, jestli je tahle glukóza k bílého cukru nebo medu. Glukóza (fruktóza) z medu nebo třtinového cukru má stejně kalorií a stejné vlastnosti jako ta z bílého cukru.

Pokud tedy sladíte medem nebo jinou náhražkou v domění, že je to zdravější a tedy dietnější, mýlíte se. Med a třtinový cukr obsahují navíc i nějaké vitamíny a minerály, ale aby to skutečně mělo nějaký efekt, museli byste toho sníst ohromné množství, což by nemělo úplně ideální efekt na vaši postavu.

Samozřejmě nemusíte z vašeho jídelníčku cukr vylučovat úplně. Jako vždy platí – všeho s mírou. S cukrem je problém v tom, že většině z nás hodně chutná, takže je snadné se jím přejíst. Pokud na to ale budete myslet, není důvod, proč byste si někdy nějakou sladkost nemohli dopřát. Klidně si upečte buchtu a myslete na to, že nemusíte utrácet za drahý třtinový cukr, protože ten bílý je prakticky naprosto stejný.

Himalájská sůl vs běžná sůl.

Tady je to dost podobné jako s tím cukrem. Sůl je prostě sůl. Ta himalájská se tváří zdravěji, ale vaše tělo rozdíl nepozná. Ano, himalájská má nějaké vitamíny a minerály navíc, ale v porovnání s tím, jaké množství soli denně sníte, je to naprosto zanedbatelné množství.

Se solí (jakoukoliv), bychom to také neměli přehánět, protože nadbytek negativně ovlivňuje naše zdraví a postavu.

Ořechy a ořechová másla

Ořechy a semínka jsou nesmírně zdravá věc a rozhodně byste je ve svém jídelníčku měli mít. Je důležité mít ale na mysli, že je to velmi koncentrovaný zdroj tuků – a tedy kalorií. Snadno jich sníte hodně a tak do sebe dostanete spoustu kalorií, které když nespálíte aktivním pohybem, uloží se vám ve formě tělesného tuku.

Ještě rizikovejší jsou v tomhle ohledu ořechová másla. Jsou velmi dobrá, a tak se jich, stejně jako v případě cukru, snadno přejíte. Nevím jak vy, ale já když otevřu skleničku ořechového másla, u jedné lžíce to u mě nikdy neskončí. Tak jsem to vyřešila tak, že si ořechová másla raději vůbec nekupuji.

Ovocné freshe

Tohle je další z věcí, která je velmi populární a mnoho lidí věří tomu, že ovocný fresh je něco zdravého. Něco, co si klidně dopřejí každý den s pocitem, že pro sebe dělají něco dobrého.

Není tomu tak. Ovocný fresh je nálož jednoduchých cukrů zbavená všeho, co je na ovoci zdravé – vláknina a z části jsou znehodnocené i obsažené vitamíny. Do těchto nápojů se často dají třeba i 3, 4 nebo 5 kusů ovoce. A řekněte sami – jak často sníte tolik ovoce najednou? Nejspíš moc často ne, vaše tělo je totiž chytré a ví, kdy má dost. Ne ale v případě, že ho oblafnete tím, že si to jídlo namixujete. Pokud jídlo pijete a nekoušete, vaše tělo mnohem hůř pozná, kdy už je dostatečně najedené a snadno do sebe dostanete obrovské množství nadbytečných kalorií.

Ovocný fresh si klidně dejte, ale berte ho jako sladkost, dezert. Vzhledem k obsahu cukrů a absenci jiných výživných látek to totiž přesně to je – dezert.

Pokud ho chcete zdravý, udělejte si ho doma a snažte se splnit tyto body: 1.neodstraňujte dužinu, 2. ideálně jen 1 kus ovoce a zbytek zelenina, 3. musí být obsažen zdroj bílkovin – ideálně třeba protein. Pak ze svého freshe uděláte ideální svačinu.

Tyhle potraviny jsou problematické z toho důvodu, že se často berou jako bezrizikové a lidé je jí bezmyšlenkovitě a nehledí na zkonzumované množství. Jezte cokoliv máte rádi a co vám dělá dobře, ale taky u toho přemýšlejte.

A doporučuji ještě jednu věc – vždy se snažte vybírat co nejméně zpracované potraviny. Ořechy a ne ořechové máslo. Ovoce a ne ovocný fresh. Lívance z přirozených potravin a ne ze sáčku. Čím menším procesem zpracování vaše jídlo projde, tím snáz se vám bude kontrolovat snězené množství, protože lépe poznáte, kdy už máte dost.

Pokud chcete více informací o udržitelném způsobu stravování, který vás bude bavit a u kterého vydržíte déle než měsíc – to znamená žádné diety, žádné restrikce, žádné počítání kalorií a vážení jídla. A především přesný plán, jak si krok po kroku zlepšit svoje stravování, zbavit se emočního přejídání a nastolit ve svém životě rovnováhu a harmonii, staňte se členem Online fitness klubu!

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..