Líbánková fáze v intuitivním stravování

Rozhodla ses vydat na cestu ke zdravému vztahu k jídlu a začít jíst intuitivně? Gratuluju! Jsem si jistá, že toho rozhodnutí nikdy nebudeš litovat a jakmile na sobě začneš pozorovat pozitivní účinky na svojí psychiku a zdraví, už se nikdy nebudeš ohlížet zpátky a po dietách se ti stýskat nebude.

Na začátku tě ale bude čekat něco, co většinu žen (negativně) překvapí. A to je něco, čemu v intuitivním stravování říkáme líbánková fáze. Je to normální součást procesu, kterou pravděpodobně zažije každý, kdo se vydá na cestu usmíření se s jídlem. Během této fáze budeš mít tendenci přejídat se vším, co sis dřív zakazovala a teď, když jsi začala s intuitivním stravováním, to máš nepodmíněně dovoleno jíst.

V tomhle článku si řekneme, proč je to velmi důležitá fáze, kterou nemůžeš přeskočit a na jakých dovednostech během ní můžeš pracovat.

Proč je normální, že se budeš ze začátku přejídat

Před časem jsem potkala kamarádku, kterou už jsem celou věčnost neviděla, ale zůstaly jsme spolu v kontaktu přes sociální média. Během rozhovoru se stočila řeč na mou práci. Kamarádka mi říkala, jak ráda mě na Instagramu sleduje a jak jí moje příspěvky hodně dávají a co se z nich naučila. Pak řekla tohle: “Mluvila jsem o tobě s manželem a jak mě láká zkusit intuitivní stravování, ale jsem si jistá, že moje intuice by mi radila jíst celý den jen zmrzlinu.”

To je něco, co slýchám docela často.

“Jedla bych k večeři už jen pizzu.”

“Moje intuice říká, že sušenky jsou ideální snídaně.”

Chci ti teď vysvětlit něco tak, jak jsem to vysvětlila své kamarádce. Je naprosto možné, že by jí intuice radila, aby večeřela pizzu a snídala sušenky. Ale že pokud to tak bude, bude to známka toho, že prochází naprosto běžnou a velmi důležitou fází, která začátky intuitivního stravování provází.

Tohle je vlastně velmi častý strach žen – strach z toho, že se budou naprosto nekontrolovatelně a nezřízeně přejídat vším, co doteď vnímaly jako “zakázaná”, “hříšná” a “nepovolená” jídla. Je to strach, který jim brání z dietního kolotoče vyskočit a naprosto zbytečně v něm celé roky setrvávají.

Je docela výzva postavit se těmto strachům, protože svým způsobem to tak opravdu bude. Když začneš s IS, s největší pravděpodobností se přejídat budeš. Není to ale známka ničeho špatného. Je to známka toho, že jsi zahájila proces uzdravování.

Bez ohledu na to, jestli držíš nějakou dietu nebo se “jen snažíš jíst zdravěji”, pokud to děláš s tím cílem, abys zhubla nebo nějak manipulovala se svou váhou, je to restrikce.

Tahle restrikce může mít podobu omezování některých potravin nebo skupin potravin, omezování jejich množství (podle kalorií nebo gramů) nebo dovolování si jich jen za speciálních okolností, případně jedení všech, potravin, ale s tím, že máš špatné svědomí, když je jíš.

Restrikce vede k tomu, že tyto jídla vnímáš jako “zakázané ovoce” a když je dřív nebo později jíš, máš v sobě vědomý nebo nevědomý strach z toho, že je to naposledy.

Takový způsob stravování v tobě posiluje přesvědčení, že potřebuješ externí dietní pravidla, abys měla nad svým stravováním kontrolu. Dietní pravidla ti ale dávají jen iluzi kontroly. Ve skutečnosti má jídlo pod kontrolou tebe.

Když si dovolíš dát nepodmíněné dovolení jíst cokoliv, včetně potravin, které miluješ, je naprosto normální, že si projdeš líbánkovou fází, během které všechny potraviny, které jsi měla dřív zakázané, vypadají jako velmi vzrušující.

Dost pravděpodobně je budeš jíst ve VELKÉM množství. Jedním z důvodů je to, že dovolení jíst cokoliv je pro tebe novinka. Hodně to taky pramení z toho, že si dáš fyzické dovolení jíst, ale pořád v tobě je restrikce emocionální (o rozdílech mezi fyzickým a emocionálním dovolení jíst budu psát v dalším článku). A další důvod je i to, že když si některé potraviny zakazuješ, nedáš si šanci naučit se jíst s mírou.

Test s brčkem

K vysvětlení líbánkové fáze během intuitivního stravování se mi moc líbí názorná ukázka s brčkem. Pokud nějaké po ruce máš, vyzkoušej si to sama!

Dej si brčko do pusy a zkus několik minut dýchat jen s ním, ideálně během toho, co budeš chodit po bytě nebo do schodů, aby ses trochu zadýchala. Pak brčko vyndej a zkus dýchat normálně. Budeš potřebovat několik hlubokých nádechů a výdechů, abys do těla dostala zase dostatek kyslíku. Za chvíli se ti ale dech srovná a začneš zase dýchat normálně.

To samé se stane, když si přestaneš zakazovat určitá jídla. Pamatuj si, že stejně jako kyslík, je jídlo základní lidská potřeba. Odstraň dietní pravidla (jako to brčko) a budeš lapat po dechu, respektive v případě jídla to může vypadat tak, že budeš jíst o hodně víc brambůrků a zmrzliny, než by bylo “normální”. Ale stejně jako začneš nakonec dýchat normálně, když se několikrát zhluboka nadechneš (je to potřeba, abys dohnala to, o co jsi při restrikci vzduchu přišla), stejně to bude i s jídlem.

Proč je potřeba projít si líbánkovou fází?

Ráda na líbánkovou fázi pohlížím jako na období, ve kterém si budujeme důvěru. Je to čas pro tebe, během kterého se učíš dát si nepodmíněné dovolení jíst a učíš se důvěřovat tomu, že jídlo, které miluješ, pro tebe bude vždycky k dispozici.

Může to být pro tebe hodně těžké, protože k sobě buďme upřímné, pořád v sobě nejspíš budeš mít více či méně skryté úzkosti a strachy z těchto dříve zakázaných jídel a toho, jak to ovlivní tvoji váhu a tělo – jsme koneckonců jen lidi, navíc žijících ve světě, který má dost pokřivený pohled na lidská těla. Líbánková fáze je ale také nesmírně důležitá pro uzdravení tvého vztahu k jídlu.

Během líbánkové fáze také budeš mít šanci sundat potraviny, které jsi měla zakázané, z jejich piedestalu. Zákazy dělají z jídel něco mnohem víc speciálního, než to ve skutečnosti je. Po zakazování si nějakého jídla, například pizzy, poprvé, když si jí bez zákazu dáš, nebude pizza jen pizza, bude to PIZZA!! Ale čím častěji si ji budeš dávat a nebudeš s ní mít spojené žádné emoce, bude to prostě a jednoduše jen pizza. Možná tě dokonce začne nudit, což pomůže posílit tvoji důvěru a získáš důkaz, že můžeš pustit svůj strach z toho, že budeš chtít jíst pizzu k večeři po zbytek svého života.

Jak dlouho líbánková fáze trvá?

U každé z vás bude ta doba odlišná. Pokud s intuitivním stravováním začínáš z pozice velké podvýživy a/nebo po období intenzivních diet a restrikcí, může to trvat poměrně dlouho. Řekla bych, že čím víc si svoje tělo trápila, tím déle bude trvat, než ho zase uklidníš a než ti začne věřit, že už skutečně nehrozí žádné období hladu – a tedy že nepotřebuje jíst “do zásoby”.

Snaž se nijak nehodnotit, jak dlouho jsi v té fáze právě ty. Ženy se mě často ptají na to, kdy už budou konečně venku, ale je důležité uvědomit si, že pokud bys to chtěla nějak urychlit nebo dostat se z té fáze vědomě, bude to jen další forma restrikce. Tohle je jedna z těch věcí, u které skutečně musíš důvěřovat procesu a svému tělu a věřit, že ta fáze jednou pomine sama od sebe.

Co (ne)dělat, když jsi v líbánkové fázi

Jak už jsme si řekli, není dobré snažit se tuhle fázi jakkoliv urychlovat. Jsou ale nicméně některé věci, které možná děláš a tohle období si nechtěně a nevědomě prodlužuješ.

  • První věc, kterou často vídávám je to, že ženy jedí na autopilota. Tím nechci říct, že musíš jíst vždycky na 100% vědomě – normální jedení vypadá tak, že jíš často i s vyrušeními. Ale pokud jíš vždycky tak, že se na jídlo nesoustředíš a nevěnuješ mu žádnou pozornost, je těžké naučit se ty schopnosti, které máš během líbánkové fáze získat, třeba to, jak na tebe různá jídla působí a jak se po nich cítíš.
  • Další věc je to, že se ženy snaží svojí nadměrnou konzumaci svých oblíbených (a dříve zakázaných) jídel kompenzovat. Pokud se například přejí něčím večer, mají občas tendenci vědomě snižovat svůj příjem druhý den, případně zvyšovat množství pohybu. Tohle je opět forma restrikce, která ti tvoje setrvání v líbánkové fázi prodlužuje.
  • A dále – pokud si povolíš jíst svoje dříve zakázaná jídla (tedy dáš si fyzické povolení jíst je), ale zároveň se tím vnitřně užíráš a máš ze sebe špatný pocit (nedáváš si emocionální povolení jíst je). Pokud na tebe tvůj vnitřní policajt křičí pokaždé, když něco jíš, je velmi těžké získat k jídlu neutrální nebo pozitivní vztah, který je k získání zdravého vztahu k jídlu potřeba. Využij líbánkovou fázi k tomu, abys svoje vnitřní pravidla zpochybňovala – aby ses postupně zbavovala svých přesvědčení o některých jídlech, která tě naučila dietní kultura, ale nejsou pravdivá.

 

Líbánková fáze je pro většinu žen nepříjemná, ale je to velmi důležitá fáze, během které se toho hodně naučíš. Co kdybys jí začala vnímat ne jako něco, čeho se máš bát, ale jako dobu, během které můžeš se zvědavostí pozorovat svoje chování, reakce, myšlenky a přesvědčení, které tě v tvém dietním mindsetu udržovaly?

 

Stáhni si také můj návod 5 kroků, jak se přestat přejídat, který ti pomůže na tvé cestě k zdravějšímu vztahu k jídlu.

A pro skutečně detailní a strukturovaný návod k tomu, jak získat zdravý vztah k jídlu, cvičení i ke svému tělu, společně s mou neomezenou osobní podporou, najdeš v kurzu Svobodná v jídle!

 

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..