Kolikrát týdně mám cvičit?

Často se mě lidi ptají, kolikrát týdně mají cvičit, aby viděli nějaké výsledky. Odpověď je snadná a komplikovaná zároveň – záleží na vás.

Touhle obecnou odpovědí jsem vás asi příliš nepotěšila, takže se na to podíváme trochu důkladněji 🙂 Co vlastně myslím tím, že záleží na vás? Tak zaprvé to, že je rozdíl, jestli se připravujete na nějakou soutěž nebo máte ambiciózní cíle v podobě sixpacku na břiše a podobně. V takovém případě bude nutné, abyste cvičili častěji (třeba 6x týdně), měli tréninkový plán opravdu dobře vymakaný a stejně tak i zbylé komponenty úspěchu (dokonalý jídelníček, dostatek spánku, minimalizování stresu atd.)

Otázka je, proč byste sixpack vůbec měli chtít a jestli je to skutečně vaše přání (a proč takové přání máte) nebo jestli vás jen nenaočkoval Instagram. Důležité je uvědomit si, že sixpack nevypovídá nic o vašem zdraví ani výkonnosti. Ale to už jsem trochu odbočila a je to spíš téma na jiný článek 🙂

Můžete mít cíle i o něco méně náročné – třeba se chcete cítit líp, mít více energie a shodit trochu tuku.

Takže v první řadě záleží na tom, čeho chcete cvičením dosáhnout. Další věcí ke zvážení je to, kolik máte na cvičení času. Pokud máte fyzicky/psychicky náročnou práci, dvě děti a domácnost na krku k tomu, je jasné, že budete mít méně času, než lidé s méně náročnými podmínkami.

Nejlepší frekvence cvičení je taková, která je nejlepší pro vás – taková, která vám bude přinášet radost a výsledky, a zároveň vám nechá dost času na práci, rodinu, odpočinek, další koníčky a ostatní záležitosti, které jsou pro vás důležité.

Pokud trénujete kvůli nějakému konkrétnímu sportu, děláte kulturistiku nebo jste hodně pokročilí, můžete (a musíte) si trénink rozvrhnout a periodizovat ho podle vašich individuálních potřeb.

Pokud ale cvičíte kvůli tomu, abyste se jednoduše cítili a vypadali lépe, nemusíte si to zbytečně příliš komplikovat. Mám pro vás jednoduché schéma, podle kterého se můžete rozhodnout, jak cvičit.

KDYŽ MŮŽETE CVIČIT 3 DNY V TÝDNU (NEBO JEN 2)

Pokud máte limitovaný čas na trénink nebo cvičíte méně než půl roku, je podle mě nejvhodnější v každém tréninku procvičit celé tělo. Soustřeďte se hlavně na komplexní cviky a neztrácejte příliš času například izolovanou prací na bicepsu. Vaším hlavním cílem by mělo být vybudování pevných základů.

Někdo může cvičit jen 2 dny v týdnu, což už je popravdě řečeno docela málo, ale pokud jde cvičení ruku v ruce s úpravou stravy, i pak se dá docílit pěkných výsledků. I tak ale doporučuji přidat si třeba alespoň jeden trénink mimo posilovnu v podobě sprintů, běhání do schodů atd. – stačí i jen 20 minut.

KDYŽ MŮŽETE CVIČIT 4 DNY V TÝDNU

Rozvržení tréninku v tomto případě může vypadat tak, že jeden den procvičíte celý vršek těla, druhý den spodek, pak následuje pauza. Nebo zkuste push/pull split, neboli to, že jeden den cvičíte tlakové cviky a druhý den tahové.

POKUD MŮŽETE CVIČIT 5 DNÍ V TÝDNU

Zkuste to samé rozvržení jako v předchozím bodě, ale přidejte jeden trénink navíc, ve kterém procvičíte svoje slabé partie. Pokud máte dost času a chuti k častému cvičení, určitě je tento způsob ideální. Příliš nedoporučuju docela populární systém, kdy v jeden den cvičíte pouze jednu partii (jeden den záda, druhý den prsa atd.).

Zpopularizovali ho kulturisté, kteří tak cvičí a pak o tom píšou do časopisů, je ale potřeba si uvědomit, že tito závodníci v 95% případech berou steroidy a můžou tak na podobném systému mít výsledky Pokud ale steroidy neberete, do ničeho takového se nepouštějte. Pro ideální výsledky potřebujete procvičit sval vícekrát než jen jednou za týden a navíc takovou zátěž neuregenerujete a způsobíte tak více škod než užitku.

A co vy? Kolikrát týdně cvičíte a jaký systém tréninku (třeba úplně jiný, než o kterých píšu) se vám nejvíce osvědčil? Podělte se se mnou i s ostatními 🙂

A samozřejmě – se správným sestavením tréninkového plánu tak, abyste měli výsledky, aby vás to bavilo a abyste na to měli čas i ve svém uspěchém životě, vám rádi poradíme v Online fitness klubu!

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.