Když chceš přestat držet diety a být ovládaná jídlem, ale bojíš se přibírání váhy… 2.část

Tohle je pokračování článku, jehož 1.část si přečti tady. V prvním díle řešíme strachy spojené s naší postavou a váhou a jak negativně ovlivňují náš život. Určitě se na něj podívej jako první, aby ti tento článek dával smysl 🙂

Tentokrát se podíváme na naše myšlení a nastavení, které ve spojitosti s jídlem a naším tělem máme. Když chceš uzdravit svůj vztah k jídlu a tělu, je potřeba, abys jako první změnila svůj mindset, na tom to totiž všechno stojí a bez této změny můžeš zlepšení čekat jen velmi těžko.

ZMĚNA POHLEDU NA VĚC, KTERÁ TI POMŮŽE ZLEPŠIT TVŮJ VZTAH K JÍDLU A TVÉMU TĚLU

Co bys v životě dělala, kdyby tvoje váha nebo velikost nebyla problém?

Tohle je sice jednoduchá, ale velmi hluboká otázka, kterou bychom sami sobě měli položit.

Takže se tě zeptám ještě jednou – co bys dělala, nebo v čem by tvůj byl život jiný, kdybys svojí váhu nemusela řešit? Mohla bys jít s přáteli na večeři a nepanikařit z myšlenek na to co bys měla a neměla jíst? Dokázala bys být víc přítomná ve svém životě? Dělala bys věci, které tě lákají? Zlepšila by se tvoje psychická pohoda, protože by přestaly tvoje obsesivní myšlenky na jídlo?

Vážně se nad tím zamysli – co by bylo jinak, kdyby tvoje váha a tělo bylo něco, co bys nepovažovala za problém?

Kdo jsi jako člověk?

Když se náš svět scvrkne a my jsme zcela zaneprázdnění myšlenkami na jídlo a svoje tělo, občas ztratíme ze zřetele, kdo jako lidské bytosti jsme, že NEJSME jen fyzická schránka. Zamysli se nad tím, jaké jsou tvoje největší životní hodnoty? Co je pro tebe jako člověka důležité?

Pak tohle udělej i pro klíčové lidi v tvém životě. Uvědomíš si, že nikoho nemiluješ kvůli jeho bicepsu, stehnům nebo břichu. Lidí se ceníš pro jejich vlídnost, empatii, obětavost nebo jiné vlastnosti.

Soustřeď se na chování vedoucí ke zdraví, nad kterým MÁŠ kontrolu

Váha není cíl, nad kterým máš ty, já nebo kdokoliv jiný kontrolu. Ano, můžeš se snažit změnit jí a nějakou dobu ti to bude i nejspíš fungovat, ale pak tě dožene neustálá zaneprázdněnost jídlem, nutnost si všechno měřit a vážit, divná stravovací pravidla, sociální izolace a zhoršování vztahů.

Zjistíš, že není realistické udržet si dole váhu, která pro tebe není přirozená nebo kterou jsi dosáhla způsobem, který pro tvoje tělo není zdravý. K tomu, aby sis jí udržela, budeš muset hodně bojovat se svým tělem, které má silné mechanismy k tomu, aby tě donutilo jíst. Tohle (podle mě) není definice spokojeného života a ROZHODNĚ to není zdravé chování.

Nesoustředění se na váhu není snadné a je to koncept, na který nejsme v naší dietní kultuře zvyklí. Ale věř mi – když se začneš místo na svojí váhu soustředit na to, jak se o sobe staráš po fyzické a psychické stránce, budeš se snažit co nejlépe poznat svoje tělo a sama sebe, když pochopíš, co tvoje tělo skutečně potřebuje a budeš to respektovat – opravdu ti to změní život k lepšímu. Vídám to dnes a denně.

Takže místo toho, abys řešila číslo na váze nebo velikost tvého těla, zaměř se na věci, nad kterými skutečnou kontrolu máš. Třeba

  • to, jakými lidmi se obklopíš
  • jídlo, které se rozhodneš jíst
  • slova a příběhy, které říkáš sama sobě
  • způsob, jakým se rozhodneš hýbat (nebo nehýbat)
  • jak odpočíváš
  • jak umíš pozorovat a nehodnotit svoje vnitřní prožívání
  • jak pečuješ o svojí emoční pohodu a zralost

Redefinuj, co pro tebe znamená zdraví

Tohle je zásadní krok, když se chceš vysvobodit ze světa dietní kultury. Doporučuji ti zase vytáhnout tužku a papír a napsat si svou novou definici zdraví. Začni přemýšlením o tom, co chceš sama pro sebe:

  • Jak se chceš ve svém těle cítit?
  • Jak chceš, aby k jídlu přistupovaly tvoje (budoucí) děti?
  • Jaký vztah k jídlu chceš mít?
  • Jaký vztah chceš mít k pohybu?
  • Co pro tebe znamená zdraví na fyzické, mentální, emoční a duševní rovině?

Vsadím se s tebou, že zjistíš, že to vůbec není o velikosti kalhot…

Využij afirmace

Jak začneš kultivovat důvěru ve vlastní tělo a sama sebe, zkus využívat afirmace. Je to podle mě velmi důležité, protože potřebuješ transformovat svoje negativní myšlenky (které ti v ničem nepomáhají a drží tě zaseklou na místě) na pozitivní (díky kterým zlepšíš i svoje emoce a pak i činy).

Jakmile se přistihneš, že myslíš negativně, řekni si STOP a několikrát si zopakuj pozitivní afirmaci.

Mezi moje oblíbené patří:

  • Jsem mnohem víc než jen svoje tělo.
  • I když se bojím, jsem rozhodnutá udělat krok dopředu.
  • Důvěřuju svému tělu, ví, co je pro něj nejlepší.
  • Jsem dost dobrá taková, jaká jsem.
  • Zasloužím si respekt.

Napiš si seznam důvodů, proč je pro tebe důležité uzdravit svůj vztah k jídlu a tělu

Tohle budeš potřebovat. Udělej si čas, sedni si k tomu a a sepiš si všechny důvody, proč už nechceš držet diety, neustále se zabývat jídlem, dodržovat nesmyslná pravidla a zákazy. A měj svůj seznam po ruce a pravidelně do něj nahlížej.

Určitě budeš mít během své cesty momenty, kdy s tím budeš chtít seknout a vrátit se ke starému způsobu života. Co si budeme povídat, držet diety a řídit se pravidly je jednodušší, než se učit poslouchat svoje tělo. Dělala jsi to tak dlouho a je to něco, co dobře znáš. Sice ti to škodí a ty to víš, ale zároveň je to pro tvůj mozek něco, co vnímá jako bezpečné. Život bez pravidel je něco nového a jsme od přírody naprogramovaní bát se věcí, které neznáme.

Těžké momenty jsou tedy něco, co můžeš očekávat a bude to naprosto normální, až přijdou. Ale tyhle černé chvíle budou čím dál tím méně časté a kratší a světlé chvíle začnou být častější a delší. A to je proces uzdravování.

Zacházej se sebou s vlídností

Všechna tahle práce na sobě sama vyžaduje praxi. Budeš mít lepší dny a horší dny a oboje je OK. Připomínej si všechno, co jsi doposud dokázala a jaké kroky na cestě ke zdravému vztahu k jídlu a sama k sobě už jsi udělala. Už jen to, že jsi to začala zvažovat, jen krok dopředu. Už jen to, že čteš teď tenhle článek, je skvělý krok dopředu! Nebuď na sebe tak tvrdá. Uč se zacházet sama se sebou a mluvit sama k sobě tak, jak bys to dělala s nejlepší kamarádkou – a sleduj, jak tě to začne měnit.

 

P.S. Prosím, věř tomu, že ať si na své cestě kdekoliv, změna JE MOŽNÁ. Možná jen potřebuješ jiný způsob, než jakým jsi k tomu přistupovala doteď. Moc ráda ti z tou změnou pomůžu, třeba skrz můj online program SVOBODNÁ V JÍDLE.

 

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..