Jste emoční jedlík?

Stává se vám někdy, že jíte (nebo se dokonce přejíte), aniž byste byli skutečně hladoví? Jíte bezmyšlenkovitě a až teprve po spořádání pytlíku chipsů nebo celé čokolády si uvědomíte, že jste to vlastně vůbec nechtěli? Často se přistihnete, že jíte, když se nudíte, jste smutní nebo naštvaní?

Dost možná jste emoční jedlíci, kteří si navykli hledat v jídlu útěchu a potěšení. Emoční jedení je záležitost, se kterou se potýká spousta lidí, především žen, a ještě častěji ty, co se snaží zhubnout. V dnešním článku si povíme, o co přesně jde, proč je to problém a co s tím můžete dělat.

Emoční jedení je v podstatě stav, kdy jíte, i když to vlastně nechcete (nebo nepotřebujete) a toto nutkání ve vás spouští nějaká nepříjemná emoce, kterou pomocí jídla chcete utlumit. A to často v nikoliv vědomé, ale podvědomé rovině.

Nemáte své stravování pod kontrolou a díky tomu se často cítíte pod psa psychicky i fyzicky, máte špatné svědomí, blbou náladu, stydíte se za sebe a za to, jak slabou vůli máte.

Stáhněte si návod, jak se zbavit chutí na sladké.

Škodit může i zdravé jídlo!

Já sama vám můžu o emočním přejídání povyprávět ze své vlastní zkušenosti, protože to je něco, s čím jsem se dlouhou dobu potýkala. A byla pro mě obrovská výzva zbavit se toho. Díky mému přejídání jsem i dost přibrala, takže to na mně zanechalo nepříliš pozitivní následky.

Bezmyšlenkovité házení do sebe všeho možného se mi stávalo hlavně večer, když jsem přišla domů z práce, cítila jsem se unavená a bez nálady. Zalezla jsem si s notebookem do postele a k tomu automaticky sáhla po tabulce čokolády, haribo medvídcích, kyblíku zmrzliny nebo kuřeti z KFC. Ne vždy tyhle moje nájezdy končily u nezdravého jídla, občas jsem se přejedla doslova k prasknutí i ovesnou kaší nebo sušeným ovocem. To je přece zdravé, tak na tom není nic špatného, říkala jsem si tenkrát.

Pokud nejíte z hladu, ale jen z nudy, osamělosti, naštvanosti nebo je spouštěčem jiná nepříjemná emoce, je úplně jedno, jestli jíte zdravé nebo nezdravé potraviny. Oboje vám škodí úplně stejně.

A taky vůbec nezáleží na tom, kolik toho o stravování víte, tohle se může totiž stávat naprosto všem. Možná že čím víc toho víte a čím víc si uvědomujete, jak vám podobné epizody kazí postavu i zdraví, tím hůř se potom cítíte.

Jídlo jako lék

Žijeme v kultuře, ve které máme tendenci řešit jídlem úplně všechno. Spojujeme si jídlo s radostí a spokojeností. A kdykoliv cítíme jiné než podobně příjemné pocity, třeba stres, naštvanost, smutek, osamělost nebo nudu, obracíme se k jídlu, od kterého čekáme, že za nás ten problém vyřeší.

V naší kultuře jsme si navíc navykli hledat rychlá řešení na úplně všechny problémy. Místo toho, abychom řešili skutečnou příčinu problému, spokojíme se s rychlým řešením (jídlo), protože se chceme cítit lépe – teď hned. Z těch samých důvodů lidé sahají i po alkoholu a drogách. Ale stejně jako v případě alkoholu a drog, i jídlo nám poskytne úlevu pouze dočasnou. Za chvíli se budete cítit ještě hůř než předtím, budete se čím dál tím víc nesnášet a z dlouhodobého hlediska to bude mít nepříjemné důsledky pro vaši váhu.

Srovnání s alkoholem a drogami je opravdu dost trefné i z toho pohledu, že po podobných přejídacích epizodách mají lidé nepříjemnou kocovinu. Stejně jako pro prokalené noci se cítíme špatně jak fyzicky – přejedeně a nafouknutě, tak psychicky – stydíme se a říkáme si, co jsme to sakra provedli.

Jaký je to hlad?

Ještě než si řekneme, co tedy s emočním hladem dělat, abychom ho měli pod kontrolou, povíme si o dvou typech hladu.

Fyzický hlad

Tím prvním je fyzický hlad. To je ten opravdový hlad, který cítíme v žaludku – kručí nám v něm, cítíme se unavenější. To je moment, ve kterém naše tělo skutečně jídlo potřebuje a měli bychom se tedy najíst. K identifikaci toho, jestli jde o skutečný fyzický hlad se mi osvědčil tzv. salátový test. Zeptejte se sami sebe – mám takový hlad, že bych si dal/a i salát? Jestli je odpověď kladná, najezte se. Nečekejte ale až do chvíle, kdy budete mít hlad jako vlk – to byste zvyšovali riziko, že sáhnete po něčem ne úplně vhodném.

Emoční hlad

Druhým typem hladu je hlad emoční. Ten většinou v žaludku necítíme. Mozek vám sice říká, že máte hlad, ale pokud se na chvíli zastavíte a budete sledovat, kde ten hlad cítíte, zjistíte, že to není v žaludku. Dalším poznávacím znamením je to, že máte chuť na nějaké specifické jídlo. Nemusí to být nutně čokoláda, ale třeba právě už zmíněná ovesná kaše. Pokud ale máte chuť jen na ní, je to signál, že se jedná o emoční hlad.

Emoční hlad také často vede k nekontrolovatelnému přejídání. Místo toho, abyste si dali kostičku čokolády, jí sníte celou. A nakonec, i když si to jídlo přece jen dáte, necítíte se spokojení a zasycení.

Pokud cítíte emoční hlad, znamená to, že si s vámi hraje váš mozek. Vzhledem k tomu, že má jídlo to úžasnou schopnost potěšit, utěšit a rozveselit vás, mozek vás nabádá k tomu dát si něco dobrého, když se necítíte dobře. To by samozřejmě nemusel být problém. Nakonec, když to funguje, tak proč to nedělat. Velký problém to ale začne být v případě, kdy se tyhle extra snědené kalorie začnou projevovat na vaší postavě nebo zdraví.

Mozek má navíc velmi rád vzory. Pokud se naučíte zmírňovat vaše negativní pocity jídlem, velmi rychle si vytvoříte návyk. Negativní návyk. Ale stejně jako můžeme pozitivní návyky vybudovat, můžeme se i těch negativních zbavit, pokud nám neslouží.

Stáhněte si návod, jak se zbavit chutí na sladké.

Jak tedy na to?

1. Jako první musíte být schopní uvědomovat si svoje pocity a dokázat je pojmenovat. Jen pokud si je člověk něčeho vědomý, může to změnit. Ze začátku to může být docela těžké, doporučuji tedy párkrát se za den zastavit, několikrát se zhluboka nadechnout a pak se chvíli soustředit na to, jak se v tu chvíli cítíte. Některé silnější emoce mají i své fyzické projevy, například jako bušení srdce, tlak v hlavě, krku a podobně. Zkuste se naučit tyto emoce a pocity identifikovat.

2. Jakmile zjistíte, že opět saháte po nějakém neplánovaném jídle, je čas na to vyzkoušet vaši nově nabytou schopnost naostro. Několikrát se zhluboka nadechněte, přestaňte dělat co děláte a jen se chvíli soustřeďte na to, co zrovna cítíte. Zeptejte se sami sebe na následující otázky: Co to je za pocit, který se snažím zajíst? Kde tenhle pocit v mém těle cítím? Co je na tom pocitu tak nepříjemného, že mám potřebuju ho zajídat? Jakým jiným způsobem než jídlem bych tento pocit mohl/a zlepšit?

3. Jakmile máte negativní emoci pojmenovanou – a může to být cokoliv, například nuda, smutek, osamělost, naštvání – snažte se začít dělat něco, co vám pomůže uvolnit se a cítit se lépe. Stejně jako jídlo, ale bez negativních vedlejších účinků na vaši váhu.

Cílem je přerušit automatický naučený vzor a nahradit ho jiným, zdravějším. Například když se cítíte smutní, zavolejte kamarádce nebo si přečtěte knížku z oblasti osobního rozvoje, která vám pomůže překonat problém, který řešíte. Pokud se cítíte unavení, zkuste si pěkně zarelaxovat – dát si horkou vanu nebo si uvařit dobrý čaj. Nebo jděte spát. Pokud jste znudění, podívejte se na film, přečtěte si knížku, jděte na procházku nebo se věnujte jiné příjemné aktivitě.

Snažte se vymyslet několik možných náhradních aktivit, kterými byste mohli nahradit nežádoucí jednání a podle potřeby a možností je využít, když bude potřeba.

Další tipy, jak se zbavit emočního jedení

Nemějte doma jídlo, na kterém ujíždíte. Zbavte se všech čokolád, chipsů, zmrzlin v mrazáku a podobě. Samozřejmě, můžete si pro ně kdykoliv dojít do obchodu. Tím ale prodlužujete čas, kdy si máte příležitost uvědomit, jestli je to opravdu dobrý nápad a případně to změnit.

Nejezte jídlo, které ve vás spouští potřebu přejíst se. Pro některé lidi existují konkrétní potraviny, které v nich spouští ještě větší a nekontrolovatelné chutě. V tomto případě není dobré spoléhat se na svojí vůli, ale jednoduše se těmto jídlům raději úplně vyhýbat,

Mějte po ruce zdravé náhražky. Pokud jste zvyklí chroupat u filmu chipsy, co si udělat třeba zdravější pečenou cizrnu nebo nakrájet okurku a namáčet jí do tvarohového dipu?

Dlouhodobým řešením, jak se zbavit emočního jedení, není spoléhat se na svojí pevnou vůli nebo si slibovat, že už to nikdy neuděláte. To velmi pravděpodobně nebude fungovat. Řešením je naučit se uvědomovat si současnou chvíli, realitu a svoje skutečné pocity. Naučit se tyto pocity přijímat a pokud jsou nepříjemné, snažit se je zmírnit něčím jiným než jídlem.

Stáhněte si návod, jak se zbavit chutí na sladké.

 

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.