Jak jíst zdravě a nezkrachovat

Nedávno jsem se bavila při tréninku s klientkou o tom, jak začít zdravěji jíst, aby tím podpořila svoje snažení v posilovně. Celkem mě zaskočilo, když mi řekla, že nemůže jíst lépe, protože zdravé jídlo je drahé a ona nemá tolik peněz! Pro ní i pro vás, kteří si myslíte to samé, tu mám dnes článek, ve kterém vám vysvětlím, proč je podle mě tento názor chybný a rovnou pro pro vás mám strategii, pomocí které dostanete své výdaje za jídlo pod kontrolu a určitě ušetříte. A NAVÍC SI NA KONCI MŮŽETE STÁHNOUT I DÁREK – TIP NA NÁKUPNÍ SEZNAM PLNÝ ZDRAVÝCH POTRAVIN.

Jíst NEZDRAVĚ je drahé

Navzdory všeobecnému přesvědčení, že zdravé potraviny stojí majlant, je to ve skutečnosti právě naopak. Musíme se na to podívat ale trochu z jiného úhlu, než jen podle cenovky.

Ano, je pravda, že levné šunky a salámy, které skutečné maso neviděly ani z rychlíku, tukové rohlíky, sušenky a chipsy plné jednoduchých cukrů a ztužených tuků a další podobné potraviny na první pohled stojí méně než skutečné maso, ovoce a zelenina, oříšky, kvalitní sýry, šunky s 97%masa a další. Jenže vaše úspora je jen zdánlivá, protože:

  • nezdravých potravin sníte mnohem více – protože neobsahují téměř žádné výživné látky, které vaše tělo potřebuje (především bílkoviny, vitamíny a minerály, vlákninu), bude si tělo říkat o další a další jídlo se snaze tyto živiny získat. Naproti tomu zdravých potravin sníte méně a tím ušetříte.
  • konzumace nezdravých potravin dříve nebo později povede ke zdravotním následkům – nadváha a obezita, cukrovka, problémy s klouby. Budete méně efektivně (nebo vůbec) pracovat – vydělávat, nebudete moct dělat to, co máte rádi, budete bez energie a hlavně – bude vás to stát hodně peněz.

Strategie

Když už jsme si vysvětlili, že snaha o ušetření na jídle je nejenom nerozumná, ale především marná, protože konzumace nezdravého jídla si někdy v budoucnu vybere svou daň, pojďme se podívat na to, jakým způsobem můžete při nákupech zdravého jídla ušetřit.

1.Plánování

Plánování je základ při všech činnostech. Může se vám to zdát jako ztráta času, ale pravda je taková, že desetiminutovým plánováním si ušetříte aspoň hodinu. S plánem navíc zamezíte tomu, že si dáte nezdravé jídlo jen proto, že nevíte, co jíst.

Já jsem si sama pro sebe vytvořila konkrétní způsob plánování jídla, který mi velice pomáhá. Kdysi jsem ho sdílela na Facebooku, můžete se podívat TADY

Pokud je plán na týden dopředu pro vás moc, plánujte na 3 dny dopředu. Nebo stačí jen den předem. Pořád je to ale plán, který vám pomůže zůstat na správné cestě a být konzistentní.

2.Nakupujte se seznamem a nikdy ne hladoví

To souvisí s předchozím bodem, s plánováním. Jakmile budete mít plán hotový a bude vám jasné, co a kdy budete jíst, je čas hodit to všechno na papír. To je skvělý způsob, jak se vyhnout impulzivním nákupům, kdy hážete do košíku všechno, třeba jen proto, že je to zrovna v akci. Mně osobně se pak často stávalo, že jsem jídlo nestačila sníst, zkazilo se a každý týden jsem ho spoustu musela vyhodit – takže i vyhozené peníze. Kupujte jen a jen to, co máte na svém seznamu! A ještě jednu výhodu to má – ušetříte tímto způsobem i mnoho času.

Zároveň nikdy, ale nikdy nechoďte do obchodu hladoví. Důvod je asi zřejmý – když máte hlad, s větší pravděpodobností bude oslabená vaše sebekontrola a hrozí, že si koupíte něco meganezdravého.

Vzorový nákupní seznam plný zdravých potravin! Stahujte ZDE.

3.Vybírejte kvalitnější potraviny

Důvod proč je lepší vybírat si kvalitnější potraviny jsem vysvětlila už na začátku. Kvalitnější potraviny = více výživných látek, lépe vyživené tělo a menší chuť a hlad, tedy i méně snědeného jídla a tedy i více ušetřených peněz.

Co myslím kvalitním jídlem?

  • čím méně má potravina položek ve složení, tím lépe
  • vyhýbejte se ztuženým a trans tukům a potravinám, jejichž většinové složení tvoří jednoduché cukry
  • všechny éčka nejsou špatná, ale pokud jich je ve výrobku 10, nejspíš je něco špatně
  • většinu vašeho jídla by měly tvořit „přirozené“ potraviny – maso, vajíčka, ryby, luštěniny, ovoce, zelenina, brambory, rýže (a další podobné přílohy), oříšky a semínka, zdravé tuky

4.Připravujte si jídla doma

Ano, trvá to čas. Ano, je to občas otrava. Ale věřte mi, že se dá natrénovat připravit si jídlo na celý příští den a nezabere vám to víc jak půl hodiny.

Lidi mají občas strach, jak se na ně budou dívat kolegové v práci, když si budou nosit krabičky s obědem. Věřím, že doba už pokročila a nejspíš už zdaleka nebudete jediní, kdo to tak dělá.

Vařit si jídlo doma má mnoho výhod:

  • víte přesně, co ve vašem jídle je – máte nad ním kontrolu.
  • ušetříte spoustu peněz. Spočítejte si sami, kolik utratíte za každodenní „meníčka“ a kolik vás bude stát, když si jídlo připravíte sami.
  • pravděpodobně budete jíst lépe = zhubnete. Pokud je to samozřejmě váš cíl. To, že si připravíte jídlo předem znamená, že o tom budete víc přemýšlet a neskončíte tím, že si z hladu 3x týdně objednáte svíčkovou nebo řízek.
  • mít po ruce vždy krabičku s jídlem, když vás přepadne hlad, je skvělé. Nehrozí, že si koupíte bagetu na benzínce nebo donut jen proto, že šilháte hlady. Dejte si donut, když na něj příležitostě máte chuť. Ale nedávejte si ho proto, že máte hlad a nemáte jinou možnost!

Rozumím tomu, že pokud jste v této oblasti noví, možná nevíte, co přesně vařit – dochází vám inspirace. Mohl by se vám hodit můj seznam 119 zdravých receptů, který si můžete zdarma stáhnout!

5.Nakupujte v akci

Jak to dělám já – mám na seznamu napsáno, co obecně potřebuji. Maso, vajíčka, sýr, šunka, jogurty, tvaroh zelenina, ovoce, ovesné vločky a podobně.

Jdu do obchodu bez konkrétní představě o druhu masa nebo značce jogurtu. Nakupuju většinou potraviny, které jsou v akci a zároveň splňují moje požadavky na kvalitu. Například – šunka (96% masa a víc), jogurt (bez glukózových, fruktózových a podobných sirupů), maso, které je zlevněné (ale neberu Polské, Rumunské apod.), zelenina (která je v akci nebo sezónní – v zimě třeba kysané zelí, řepa, mrkev)…

Recepty, které z nakoupených potravin vyrobím, většinou vymýšlím až po nákupu (nebo tak půl na půl) a na týden dopředu.

Zelenina, ovoce a maso nemusí být drahé, pokud netoužíte po konkrétním druhu. Snažte se být kreativní a zkoušet nové druhy potravin, možná objevíte nové potraviny, které budete milovat.

 

Tak tady to je. Moje tipy pro zdravější a levnější stravování. Věřím, že když to zkusíte, uvidíte, že můžete za jídlo utratit méně peněz a zároveň se cítít a vypadat lépe.

Jaké jsou vaše rady, jak za jídlo ušetřit? Budu moc ráda, když se o ně se mnou a ostatními podělíte!

A nakonec slibovaný dárek. Vzorový nákupní seznam plný zdravých potravin! Stahujte ZDE.

O mně

Jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Podívejte se na moje služby, třeba mám něco i pro vás :-)

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.