Jednoduchý návod, jak začít jíst zdravěji – 1.část

Máte někdy pocit, že o jídle přemýšlíte mnohem víc, než byste chtěli? Co byste měli jíst a neměli jíst. Kolikrát denně byste měli jíst. Jestli některé potraviny urychlují hubnutí. Co je nejlepší pro celkové zlepšení zdraví. Jestli existuje dieta, při které můžete jíst neomezeně čokolády a přesto zhubnout. Jestli je důležitější množství kalorií nebo kvalita jídla.

Zdravé stravování se zdá být těžká věda.

Ale není to vůbec tak. Zdravé stravování se zdá být těžké proto, že máme k dispozici příliš mnoho informací. Není vůbec divu, že je z toho většina lidí frustrovaná a radši nedělá nic, protože neví, od čeho začít. Nebo nějakou z populárních diet a stylů stravování zkusili (málo tuků, málo sacharidů, vegetariánství, přerušovaný půst, ketogenní dieta…), ale nedokázali u toho vydržet, takže slibované trvalé snížení množství tuku se nekonalo.

A jejich motivace zkoušet něco dalšího každým pokusem prudce klesá.

ZÁKLADY PŘESKOČIT NEMŮŽETE

Problém rozhodně není v nedostatku informací. Všichni jich máme dost. Problém je v aplikaci těchto znalostí do reálného života.

Určitě se stane, že někteří z vás si přečtou tenhle článek a prohlásí, že je to „příliš jednoduché“. Budou chtít víc než základy. Myslí si, že když napodobí dietu jejich oblíbené fitness modelky z Instagramu, budou mít taky takovou postavu.

Háček je v tom, že naprostá většina lidí nemá ty základy zvládnuté. Náročné, restriktivní diety, které zakazují určitá jídla nebo skupiny potravin, vás nedovedou k lepším a trvalejším výsledkům.

Lidé si často chybně myslí, že čím je něco těžší a složitější, tím je to účinnější. Těmihle zbytečně obsesivními, resktiktivními dietami se ale pomalu zaplétají do pasti problémů, které rozhodně nechcete: poruchy příjmu potravy (často záchvatovité přejídání), negativní vnímaní sebe sama a svého těla, neustále jo-jo diety.

Komplikovaný neznamená lepší. Nesnažte se namlouvat sami sobě, že potřebujete něco speciálního, něco pokročilejšího, pokud to, co se v tomto článku dozvíte, nezvládnete dělat alespoň několik měsíců bez přerušení.

HLEDÁTE DIETU NEBO ZPŮSOB ŽIVOTA?

Většina diet má nějaký časový rámec. Držíte ji 12-16 týdnů (nebo do té doby, než vám dojde silná vůle) a pak je hotovo a vrátíte se k tomu, jak jste se stravovali předtím. Nebo hůř – nemůžete se přestat přejídat jídlem, které jste měli behem diety zakázané. Je vám to povědomé?

Někdo, kdo se postaví na soutežní prkna v bikinách, aby mohl být posouzen za to, jak vypadá jeho tělo, bude samozřejmě velmi přísně počítat každou snězenou kalorii, aby dosáhl extra nízkého množství tuku v těle. Což je stav, kterého se dosáhne jen na velmi krátkou dobu (na tuhle část lidé často zapomenou a myslí si, že je to snadné nebo zdravé, mít velmi nízké množství tuku v těle po delší dobu). Problém nastane, když se obyčejný člověk, který se „jen“ chce cítit dobře a vypadat dobře ve spodním prádle, pokusí takovéhle přísné diety napodobit.

Většina lidí potřebuje zavést udržitelný způsob života a stravování – tím, že bude postupovat krůček po krůčku a učit se nové, zdravé návyky, které nebude těžké dlouhodobě dodržovat. Ne na 12-16 týdnů, ale na 12-16 měsíců a víc.

Hlavní rozdíly mezi dietou a zdravým životním stylem jsou:

  • diety trvají na perfektním mindsetu (nikdy nevynechat jídlo, každý den dosáhnout přesného kalorického příjmu, nikdy „nehřešit“ nebo jen v přesně vymezené době, musíte do toho dát všechno – energii, myšlenky, čas)
  • zdravý životní styl je o konzistenci, ne dokonalosti. Takže odpadá stres z toho, že si myslíte, že musíte být každý den dokonalí. Není to všechno nebo nic, žádné černobílé myšlení

MUSÍTE NAJÍT POTĚŠENÍ V PROCESU

Nikdo se nedokáže nutit k dietě nebo způsobu stravování, který nesnáší, nebo který se neslučuje s jeho životem, po delší dobu. Dřív nebo později řeknete: „Kašlu na to.“

Hodně lidí se na zdravé stravování dívá jako na něco, co je mučení, nudné, těžké, omezující. Zavádění zdravých návyků může být ze začátku těžší – jak moc, to záleží na tom, jaké jsou vaše návyky teď. Ale pokud se budete soustředit na to negativní a těžké, nikdy u toho dlouhodobě nevydržíte.

Je potřeba hledat to, co je na novém způsobu stravování příjemné a co vám to přináší. Skvělý pocit z toho, jak dokonale vyživujete svoje tělo. Dáváte mu správné živiny, aby mělo energii na cvičení a optimálně se z něho zregenerovalo. Nové návyky, které vám slouží. Aktivní investování do vašeho zdraví. Dokazování sama sobě, že to dokážete.

Pokud budete frustrovaní z toho, že nemůžete najít zeleninu a zdroje bílkovin, které by vám chutnali nebo máte problém dodržet to, že byste měli jíst 80% jídla z přirozených, přírodních zdrojů, jak o tom budeme mluvit dále, snažte se začít soustředit na to, co vám nový, zdravější způsob stravování přináší. Ne na to, čeho se musíte vzdát.

MUSÍ TO BÝT JEN O HUBNUTÍ?

V tomto článku najdete převážně tipy na to, jak zhubnout, protože to je cíl mnoha lidí. To nejlepší, co pro sebe a svůj dlouhodobý úspěch můžete udělat je ale něco jiného. Na hubnutí zapomenout a přestat to vnímat jako svůj jediný a ultimátní cíl.

Možná se vám to zdá kontraproduktivní, ale zkušenosti moje i mnoha mých klientek a členek Online fitness klubu to dokazují.

Je mnoho jiných cílů, respektive pozitivních účinků, které vám zdravé stravování přinese. Snažte se soustředit primárně na ně. Mnohem pravděpodoběji u zdravého životního stylu pak vydržíte a to povede ke zhubnutí – teď už ale skutečně trvalému.

Jaké pozitivní účinky to jsou?

Jak vidíte, existuje mnoho důvodů, proč jíst zdravě, které nemají nic společného s hubnutím a přesto jsou velmi důležité a můžou zlepšit kvalitu vašeho života.

JAK BUDEME POKRAČOVAT

Tento článek bude mít ještě několik pokračování.

Příště se podíváme na to, co přesne jíst a pít, když chcete zhubnout a jíst zdravě. Nabídnu vám vyčerpávající seznam potravin, které můžete do vašeho jídelníčku zařadit.

V dalším pokračování si pak řekneme, co byste naopak měli jíst co nejméně.

Chci vám říct i jak můžete jíst všechny svoje oblíbené potraviny – a proč byste to ve skutečnosti dělat MĚLI.

Jak uzpůsobit svoje stravování vašim konkrétním potřebám.

A ještě něco dalšího 🙂

Pokud nechcete o pokračování článku přijít, stáhněte si kterýkoliv z materiálů, které nabízím zdarma tady. Tím se přidáte do seznamu lidí, kterým každý týden posílám email s tipy o zdravém životním stylu – společně s upozorněním na všechny nové články.

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..