Jednoduchý návod, jak začít jíst zdravěji – 4.část: VAŠE POTŘEBY A PREFERENCE

Teď už víte, jaké potraviny by měly tvořit většinu vašich stravovacích rozhodnutí a jak do vašeho jídelníčku zakomponovat i vaše ostatní oblíbená jídla (pokud to nevíte, podívejte se na předchozí díly článku).

Super! Proč byste si ale měli tyto všechna „pravidla“ upravit tak, aby seděly vašim potřebám a preferencím?

Protože strašně moc záleží na tom, jestli děláte věci, které si užíváte a které vyhovují vašemu životnímu stylu. Jakýkoliv způsob stravování který zvolíte, bude jen tak efektivní, jako vaše konzistence při jeho dodržování.

Bude možná chvíli trvat než zjistíte, kolik jídel denně vám vyhovuje jíst, případně jaké další návyky si budete potřebovat osvojit (nebo se jich zbavit), abyste dosáhli svých cílů.

Možná preferujete jíst 2 velká jídla denně, protože máte rádi, když jste hodně najedení a když jíte více malých jídel denně, často to u vás vede k přejídání. Možná se vám lépe daří na vysokosacharidové stravě (a takových lidí je hodně, často to bývají ektomorfové, více o tom tady), takže snažit se jíst nízkosacharidově by vzhledem k vašim cílům bylo kontraproduktivní. Možná si potřebuje hlídat a vážit svůj příjem bílkovin a (volně a krátkodobě) počítat kalorie, abyste nejedli moc (případně moc málo bílkovin).

Možná vůbec nevíte, co vlastne preferujete, protože jste se nikdy sami sebe na tuhle otázku nezeptali, takže budete muset zkoušet a zjišťovat, co funguje nejlépe. To je taky úplně v pořádku. To, že se stanete svým vlastním guru a přistoupíte ke svému stravování jako vědec, může být dobrá věc. Ale je potřeba zaujmout k tomu pragmatický, objektivní přístup. Nezatahovat do toho emoce.

Sledujte, co vám funguje – a to znamená to, že se tak dokážete stravovat dlouhodobě. Váš způsob stravování by vám neměl přinášet stres (z toho, že něco nesmíte, nebo z toho, že to zabírá příliš mnoho času, případně že vás to vyřazuje z běžného sociálního života).

Musí každé jídlo vypadat takhle?

Ne. Moje tak rozhodně nevypadá.

Určitě není nic špatného na tom mít na talíři spoustu zeleniny a ovoce (půl talíře), bílkovin (čtvrt talíře) a sacharidů (čtvrt talíře) + zdravých tuků. To ale neznamená, že úplně každé jídlo se musí skládat ze samostatných ingrediencí nebo že každá makroživina musí mít přesně určenou velikost a množství, které má na talíři zabírat.

Někteří lidí mají rádi podobný vzor toho, jak si mají plánovat svoje jídla, protože to je jednoduché a taky snadnější na přípravu. A i já tohle ze začátku učím svoje klienty, aby získali jistou představu o tom, jak velké množství konkrétních makroživin by měli jíst (když mají lidé nadváhu proto, že špatně jí, je to často proto, že mají v jídlech málo bílkovin a zeleniny a naopak příliš mnoho sacharidů, případně zpracovaných potravin).

I moje jídla takhle někdy vypadají, ale není to pravidelně.

Moc ráda vařím a zkouším nové recepty, takže dělám různé masové směsi, zeleninové omáčky, husté polévky, jídla z luštěnin a podobně. V takových jídlech by se podobný vzor dodržoval těžko.

Moje kritéria pro většinu receptů, které vařím, jsou taková, že používám kvalitní, přirozené, nezpracované potraviny. V mé kuchyni téměř nenajdete věci, u kterých bych musela řešit jejich složení, množství éček a podobně – jednoduše proto, že potraviny, které používám, žádné obaly se seznamem složení nemají.

Jak pak zajistím, že nejím moc nebo málo? Snadno – jím hodně pomalu a na jídlo se soustředím. Přestanu s jídlem, když už nemám hlad, i když to znamená, že všechno nedojím. Jím jen když mám hlad, ale skutečně se najím, když ten hlad dostanu a nečekám s jídlem až do večera, kdy bych pak vyjedla celou ledničku.

Nebojím se, že bych se něčím přejídala, protože většinou se lidé přejídají průmyslově zpracovanými jídly, které běžně nejím (občas samozřejmě ano, v rámci mých 20% oblíbených „méně zdravých“ jídel). V případě poruch příjmu potravy (například záchvatovité přejídání) je situace jiná, protože v takovém případě se lidé přejídají klidně i zdravým jídlem, ale to je jiný problém, který v tomto článku neřešíme.

Jsou to všechno jednoduché věci, které ale není ze začátku snadné dělat. Vyžaduje to ZPOMALIT a začít vnímat svoje tělo.

Pokud se o mých jednoduchých zásadách zdravého stravování chcete dozvědět víc, doporučuju projít si tento pětidílný kurz zdarma.

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..