Jednoduchý návod, jak začít jíst zdravěji – 3.část: CO JÍST MÉNĚ

V minulém článku jsme mluvili o tom, jaké potraviny jsou vhodné, když se snažíte jíst zdravě. Ty by měly tvořit minimálně 80% vašich stravovacích rozhodnutí. Dnes se podíváme na jídla, která můžou tvořit zbývajících 0-20% (v závislosti na vašich potřebách, preferencích a cílech).

Povíme si o jídlech, která jsou z výživového hlediska méně vhodná, ale přála bych si, abyste si uvědomili, že nejsou v žádném případě zlá, zakázaná, hříšná nebo si tady doplňte jakékoliv jiné slovo, které rádi používáte v souvislosti s méně zdravým jídlem.

To, že si je občas dopřejete neznamená, že jste špatní, nechutní, neschopní dodržet režim, slaboši bez vůle nebo cokoliv jiného, co si o sobě možná říkáte, když je jíte. Při konzumaci v rozumném množství vám ani nezkazí zdraví nebo po nich zázračně nepřiberete kila tuku.

Pouze v případě zvýšené konzumace po delší dobu se projeví ve zvýšeném ukládání tělesného tuku, ale to platí pro nadměrnou konzumaci čehokoliv, ne pouze níže vypsaných jídel.

Tyto potraviny jsou typicky velmi kalorické, aniž by obsahovaly dostatek nutričně výživných látek. Je velmi snadné se jimi přejíst, protože nám chutnají.

Jsme evolučně naprogramovaní k tomu, abychom tyto potraviny vyhledávali (rychlý zdroj energie) a toho velmi šikovně využívají výrobci, kteří často vynakládají spoustu času a peněz na výzkum a vývoj potravin, které je pro nás těžké přestat jíst.

Typicky jsou tyto „návykové“ a méně zdravé potraviny kombinací cukru, tuku a soli. Zároveň máme rádi určité textury jídla – hlavně krémové a křupavé. Také více chutí a textur dohromady, jako sladko-slané. Krémovo-křupavá zmrzlina s příchutí slaného karamelu je pro nás chuťový požitek, ale asi víte, že jak jednou začnete, je velmi těžké odložit lžičku v půlce kelímku.

Co s tím?

  • Nejlepší způsob, jak jíst těchto potravin méně, je: snažte se co nejvíc vědomě vybírat to, co budete jíst. Vybírejte si potraviny aktivně. Nejezte něco jen proto, že vám to někdo nabídl.
  • Snažte se nemít takové potraviny doma, protože to bude první, po čem sáhnete, když přijdete vystresovaní a unavení z práce.
  • Preferujte nutričně výživná jídla, které jsme si vypsali v minulém článku. Když bude mít vaše tělo co potřebuje, bude méně toužit po těchto méně zdravých potravinách.
  • Když si budete tyto potraviny dávat, jezte je vědomě (nehltejte například u televize) a vnímejte, kdy už máte dost.
  • Nevyčítejte si, že je jíte – když bude 80% vašich jídel tvořit jídla zdravá a nezpracovaná, nijak to nehrozí vaše zdraví ani postavu

Velmi bych vám doporučovala, abyste jedli vaše oblíbená jídla, i když to (pravděpodobně) budou jídla z kategorie vysoce průmyslově zpracovaných a ne tak docela zdravých potravin.

Proč (a jak) si udělat prostor pro jídla, která milujete

Chcete sami sebe poslat do těžké bitvy s narušeným vztahem k jídlu, záchvatovitým přejídáním a obsesivními návyky spojenými se stravováním?

O tom dost pochybuji.

Nejlepší způsob, jak se tomuto nepříjemnému boji vyhnout ,je nemít žádná zakázaná jídla nebo nesnažit se vyhnout se svým oblíbeným potravinám nebo skupinám potravin jen proto, že si myslíte, že jsou špatná nebo výhradně zodpovědná za vaše kila navíc. Nespadněte do pasti narušeného stravování tím, že budete nálepkovat jídlo jako „dobré“ a „špatné“ nebo budete obsesivně kontrolovat každé sousto, které vložíte do pusy.

Fyzické zdraví je velmi důležitá věc a můžeme ho optimalizovat tím, že budeme jíst většinou přirozená, nezpracovaná jídla. Psychické zdraví není o nic méně důležité, ale bývá často narušené právě dietní mentalitou. Pokud chcete předejít nezdravým a narušeným stravovacím návykům, je potřeba mít ve stravování a stravovacích rozhodnutích jistou flexibilitu.

Udělejte si prostor pro vaše oblíbená jídla. Jak už jsem říkala – když budou nezpracované potraviny tvořit 80% vašich denních/týdenních rozhodnutí, můžete si v rozumné míře dopřát i jiné potraviny. Není potřeba mít černobílé myšlení, myslet si, že je to „všechno nebo nic“. Nemusíte jíst perfektně úplně pořád.

Muffin s polevou není „špatný“ a nedostanete z něj okamžitě cukrovku a 5 kilo navíc. Salát se zálivkou bez kalorií není „dobrý“ a nebudete z něj okamžitě zdravější a o 5 kilo lehčí.

Přehnané analyzování jídla vede k narušenému vztahu k jídlu. Pokud o sobě můžete říct, že se díváte na potraviny a automaticky je škatulkujete na „dobré“ a „špatné“, udělejte si prioritu z toho, že chcete víc sledovat svoje myšlenky a upravit svůj pohled na věc.

Jestliže se podíváte na muffin a začnete si říkat „tohle jíst nesmím, je to špatné a přiberu po tom“, všimněte si toho a změňte tu konverzaci, která vám probíhá v hlavě.

Muffin je prostě muffin. Není dobrý ani špatný, je to prostě jídlo. Můžete si ho dát, užít si ho a pak jí dál.

Když nebudou muffiny tvořit většinu vašich jídel, je to NAPROSTO V POHODĚ!

Tohle není dieta, je to životní styl a vaše oblíbená jídla do něj patří.

Pokud chcete být silnější a změnit tvar vašeho těla, musíte chodit pravidelně do fitka a dávat do toho konzistntní úsilí. Nemůžete tam chodit jednou za měsíc a čekat, že uvidíte nějaké výsledky. Když si chcete vytvořit zdravější nastavení mysli ve spojení s jídlem, vyžaduje to úplně to samé – pravidelnost a konzistenci.

 

V dalším dílu článku si řekneme, jak si správně uzpůsobit porce jídel tak, aby to vyhovovalo vašim potřebám a cílům.

Povíme si také o tom, jak je to s těmi kaloriemi, proč jsou důležité (a proč je důležitá i kvalita jídel, ze kterých ty kalorie pocházejí), ale proč není potřeba kalorie počítat a z dlouhodobého hlediska vám to spíš škodí.

 

Pokud nechcete o pokračování článku přijít, stáhněte si kterýkoliv z materiálů, které nabízím zdarma tady. Tím se přidáte do seznamu lidí, kterým každý týden posílám email s tipy o zdravém životním stylu – společně s upozorněním na všechny nové články.

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..