Jak začít s intuitivním stravováním?

Je intuitivní stravování snadné? Na první pohled by se to tak asi zdálo. Vždyť jedení je ta nejpřirozenější činnost na světě a intuitivními, tedy přirozenými jedlíky, jsme kdysi bývali úplně všichni.

Během života ale někteří z nás tuhle schopnost přirozeně a normálně jíst ztratili. Naučili jsme se poslouchat všechno a všechny ostatní – autority, odborníky, diktát dietní kultury, který velí, že štíhlejší = lepší, a přestali věřit svému tělu. Uvěřili jsme tomu, že nevíme, jak správně jíst a začali jsme hledat pomoc venku – v knihách, dietách, u výživových poradců, kteří nám sestaví jídelníček na míru.

Tohle všechno zapříčinilo, že jsme se začali svému tělu vzdalovat. Intuitivní stravování je o naslouchání svému tělu a respektování signálů, které nám posílá. Je to NEDIETNÍ přístup ke stravování. Je to způsob stravování, který upřednostňuje zdraví (fyzické A psychické), ne hubnutí. A právě tohle může být pro spoustu lidí extrémně náročný úkol.

Dietní kultura a dietní mindset znamená, že v sobě máš přesvědčení, že:

  • štíhlost znamená něco lepšího
  • štíhlost = zdraví
  • musíš manipulovat se svou váhou pomocí diet a omezování se, aby ses ke kulturně nastavenému ideálu dostala
  • cítíš se jako někdo míň, když nemáš „dokonalou“ váhu

Čím víc máš v sobě tohle přesvědčení zakořeněné, tím těžší pro tebe IS bude. A vzhledem ke světu, ve kterém žijeme, má tohle přesvědčení v hlavě obrovská spousta lidí.

Proto je IS, ačkoliv je to naprosto přirozená záležitost, pro mnoho lidí velmi těžké.

Což ale neznamená, že bys to měla předem vzdát 🙂 V tomhle článku ti chci dát návod, jak bych postupovala, kdybych s IS začínala. Když se do toho budeš chtít ponořit víc ho hloubky, zvu tě také do svého sedmi týdenního kurzu, kde probíráme intuitivní stravování od A do Z a pomocí úkolů, cvičení, interakce s ostatními a mou podporou ho můžeš do svého života zařadit mnohem snadněji.

1.Zbav se myšlenky, že je intuitivní stravování cestou ke zhubnutí

Intuitivní stravování má 10 principů a princip „Zbav se dietní mentality“ je prvním z nich. A je úplně ten nejdůležitější. Bez toho ti IS totiž moc nepůjde. Nebudeš schopná OPRAVDU naslouchat potřebám svého těla, dokud budou tvoje stravovací rozhodnutí motivované touhou zhubnout.

IS je způsob, jak se dostat na svou přirozenou, zdravou váhu. Ale to, jaké to bude číslo, nemáš ve své moci a s tím se potřebuješ smířit. Dokud to tak nebude, dokud se budeš stále snažit se svou váhou nějakým způsobem manipulovat, budeš se svým tělem válčit a nikdy nebudeš jíst intuitivně.

Intuitivní stravování je o důvěře ve vlastní tělo a „nefušování“ mu do práce. Tvým úkolem je jen poslouchat, co po tobě chce.

2. Naslouchej svým signálům hladu a nasycení a respektuj je.

Tohle bývá pro hodně lidí problém. Žijeme ve velmi rychlé době a k tomu, abys byla schopná svoje tělo poslouchat, potřebuješ zpomalit. Naladit se na něj.

Hlad a nasycení jsou jen dva z mnoha signálů, které ti tělo posílá. Přijde mi fascinující, že lidí tělo poslechnou, když se jim chce čůrat, když je jim zima. Už mají větší problém s tím poslechnout, když jsou unavení a potřebují spát. A úplně největší problém mají s posloucháním hladu. Hlad je ale úplně to samé, co potřeba jít na záchod. Neposlechni tělo, když se mu chce na záchod a počůráš se. Neposlechni tělo, když má hlad a přejíš se.

Mám tu pro tebe pomůcku, která ti v začátcích může pomoctStupnice hladu . Měla by ses ideálně co nejčastěji pohybovat v té zelené části.

Jak jsem ale řekla – tohle je schopnost, která je v dnešní době pro lidi hodně těžká. Jen v mém kurzu tomu věnujeme několik lekcí.

Začni tím, že svoje tělo budeš víc pozorovat a vnímat, co se v něm děje.

3. Přestaň dělit jídla na zdravá a nezdravá

A uvědom si, že úplně všechna v tvém jídelníčku můžou (a měly by) mít svoje místo. Zdravé a vyvážené stravování totiž není jen o tom jíst 100% výživné a nutričně nabité jídlo, ale i takové, které třeba tak výživné a nabité není, ale prostě ho miluješ a přináší ti potěšení. A náhodou jsou tyhle jídla většinou zrovna ty, co mají lidi tendenci hodnotit jako potraviny „nezdravé“.

Kdykoliv budeš mít v životě něco zakázaného, něco, čeho se bojíš, kvůli čemu se ze sebe samé budeš cítit špatně, budeš po tom ještě víc toužit, jíst to potají a ve velkém množství.

Dokud budeš mít s některým jídlem spojené pocity viny, dokud budeš mít pocit, že nějak hřešíš, když je jíš…nebudeš mít v jídle tu svobodu, kterou máš díky IS získat.

Zdravé stravování je takové, které ti dělá dobře fyzicky A psychicky a je to stravování flexibilní, ve kterém jíš všechno, po čem se cítíš dobře a nemáš žádné pocity viny.

4. Počítej s tím, že na začátku IS budeš jíst ve velkém všechno, co sis dřív zakazovala – a je to tak v pořádku

Tohle souvisí s předchozím bodem. Jakmile se vydáš na cestu k IS, čeká tě období, kdy budeš mít fyzickou i psychickou potřebu vynahradit si všechny ty roky, co sis potraviny zakazovala. Budeš se jimi nejspíš i přejídat. Je to úplně normální fáze procesu a je potřeba, abys jí u sebe nechala proběhnout. Musíš si dát nepodmíněné dovolení jíst cokoliv a v jakémkoliv množství. A musíš tu fázi vydržet a nespadnout do nějaké další diety nebo restrikce, protože pak bys byla zpátky na začátku.

Tohle období bývá u každého jinak dlouhé a většinou platí, že čím intenzivnější to tvoje dietění a omezování se bylo, tím intenzivnější bude i ta fáze přejídání. Ale neboj se, když tuhle fázi vydržíš, přejde to.

Jakmile dosytíš svou fyzickou i psychickou potřebu a začneš svoje tělo poslouchat, uvědomíš si, že začíná toužit po mnoha různých jídlech. Už to nebudou jen samé sladkosti, ale v čím dál tím větší míře i nutričně bohatá jídla, které tvoje tělo potřebuje, aby mu bylo dobře fyzicky.

Opět je to o důvěře ve vlastní tělo. Věř mu, poddej se tomu, uvolni svou kontrolu nad tím. Dovol svému tělu, aby ti samo řeklo, co potřebuje.

5. Pracuj zároveň na pozitivním vztahu k vlastnímu tělu

Jak body image souvisí s jídlem? Neskutečně moc.

Dokud budeš se svým tělem nesmířená, dokud vůči němu budeš mít negativní pocity, vždycky to v tobě bude spouštět touhu zhubnout. A to je, jak jsme si řekli, úplný opak intuitivního stravování.

Je opravdu velmi důležité, jakým způsobem o svém těle přemýšlíš. Tyhle myšlenky v tobě pak spouští pocity a emoce (negativní nebo pozitivní – podle toho, jaké máš ty myšlenky). Emoce pak podněcují naše chování (opět – negativní nebo pozitivní). A chování samozřejmě určuje naše výsledky.

Začni proto pracovat na změně myšlení. Máš to ve své moci, i když si teď možná říkáš, že ne. Všechno, co se děje uvnitř tvé hlavy, si vytváříš sama.

K pozitivnímu body image mám dva články TADYTADY. A opět se tomu velmi podrobně věnujeme v kurzu Svobodná v jídle.

Pokud budeš chtít ještě víc podpory, rad a inspirace, přidej se do skvělé Facebook komunity Vědomé stravování.

A k lepšímu vztahu k jídlu a tvému tělu ti pomůže i návod 5 kroků, jak se přestat přejídat.

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..