Jak ti škodí dietní kultura

Pokud už jsi nějaký můj článek nebo příspěvek četla, setkala ses s pojmem dietní kultura, o kterém často mluvím. Ale co to vlastně je? Dokážeš si pod tím něco představit? A jakým způsobem ti to škodí?

Cítím, že je potřeba vysvětlit si, jakým způsobem se dietní kultura projevuje v našich životech, abychom dokázali účinně bojovat zpátky.

Dietní kultura je něco, v čem odmalička žijeme.

Někoho poznamená víc, někoho míň – to záleží hodně na tom, v jakém prostředí vyrůstáme. Jaký vztah k tělu měli naši rodiče a jestli v nás podporovali pozitivní vztah k našemu tělu.

Jestli nás podporovali v tom, abychom poslouchali svoje tělo a přirozeně jedli a hýbali se – pro dobrý pocit. Nebo jestli nám naopak říkali, že si musíme hlídat váhu tím, že se budeme omezovat v jídle a cvičit hlavně proto, že se tím hubne. Taky jakým způsobem nás ovlivňovaly nejrůznější autority během dospívání.

Náš vztah ke stravování a svému tělu, sebejistota a sebevědomí. To, jak se ve svém těle cítíme a co si o něm myslíme a říkáme. To všechno je dietní kulturou ovlivněno.

Představ si svět, ve kterém se ve společnosti nehledí na to, jakou máš postavu.

Svět, ve kterém se respektuje fakt, že každý se rodí s jinou genetickou výbavou, která určuje nejen výšku a barvu očí, ale i váhu. Svět, ve kterém se nevyzdvihuje jeden typ postavy jako ten ideální a nejlepší. Nemáš důvod porovnávat svoje tělo s jinými těly, protože to prostě není důležité.

V takovém světě bys svou stravu tolik neřešila a nesnažila se díky ní manipulovat se svým tělem a se svou váhou. Jedla bys prostě tak, jak by ti dělalo dobře fyzicky a psychicky a hýbala by ses ze stejných důvodů. Ne proto, abys pohybem pálila kalorie.

Tak tak nějak by vypadal svět bez dietní kultury.

A teď jak se dietní kultura projevuje.

  • vyzdvihuje štíhlost jako ideál, kterého bychom se měli snažit dosáhnout, protože je to zdravější/lepší/krásnější. Celý život pak možná strávíš tím, že si budeš říkat, jak nejsi dost dobrá, protože tomuhle nastavenému ideálu nevyhovuješ.
  • oceňuje snahy zhubnout, protože to je způsob, jak dosáhnout vyššího statusu, takže musíš vynaložit spoustu času, energie a peněz na to, abys zmenšila svoje tělo, ačkoliv výzkumy i zkušenosti žen ukazují, že téměř nikdo si nedokáže udržet váhu zhubnutou dietami dole déle než několik let (diety prostě nefungují a 95% lidí do 3-5 let přibere, ⅓ – ⅔ z nich dokonce víc, než zhublo. S každým takovým pokusem je hubnutí těžší a projevuje se negativně jak na tvém zdraví, tak psychice)
  • podporuje lidi v dodržování restriktivních výživových směrů, diet, počítání kalorií, vážení si porcí jídel a takové chování normalizuje

Vyrůstáme v dietní kultuře a máme pocit, že je to úplně normální – snažit se dosáhnout co nejštíhlejšího těla s minimem tuku.

Tuk kolem pasu a stehen se považuje za něco nepřijatelného a nehezkého, ačkoliv je to naprosto přirozená a (v určité míře) zdravá věc.

Často se už ve velmi nízkém věku rozhodneme, že naše tělo není vyhovující, a proto se ho začneme snažit měnit. Omezováním jídla, vynecháním některých potravin, nadměrným pohybem.

Ze začátku to velmi dobře jde, ale jak už jsem napsala, váhu si málokdo udrží dole. Začíná tak nelítostný a často celoživotní boj se svým tělem, kdy se ho snažíme změnit. Dostat se na váhu, která pro naše tělo není přirozená a proto tělo bojuje zpátky. A vždycky vyhraje.

Dietní kultura se často maskuje jako zdravý životní styl, fitness. Slýchávám od žen, se kterými pracuji, a které se svou váhou, tělem a stravováním bojují, že ony žádnou dietu nedrží. Když se ale podívám na jejich stravovací chování, zjistím, že je jejich život protkaný restrikcemi, zákazy a jejich snaha o dosáhnutí zdraví se velmi dietnímu chování podobá.

Nemusíš držet žádnou oficiální dietu a přesto mít dietní mentalitu.

“Clean” stravování, detoxy, nadměrné využívání eliminačních diet, vynechávání sacharidů, snaha o eliminaci cukru, strach z lepku, paleo stravování – to všechno je dietní chování. Pokud k tomu nevede nějaký zdravotní problém, což ale většinou není ten případ, resp. někteří lidé to tvrdí, ale za celou tou jejich snahou je skrytá touha zhubnout.

Většinou je na začátku touha zhubnout a být zdravější. Často to ale vede k tomu, že jim to zdraví (fyzické i psychické) zhorší.

Jo-jo efekt, únava, úzkosti, pocity viny, selhání, nesnášení sama sebe. Nadávání si za slabou vůli a neschopnost. Pocity bezmoci, točení se v koloběhu, kdy „jsme v režimu“ a tedy dobří a „nejsme v režimu“ a tedy špatní. To všechno je důsledek dietního chování, který se pak přenáší i do ostatních oblastí života.

Dietní kultura nám krade život.

Moje klientky kvůli svému narušenému vztahu k jídlu a svému tělu říkaly, že:

  • odkládaly hledání partnera
  • nechtěly se rozejít se současným partnerem, i když byl pro ně vztah naprosto toxický, protože nevěřily, že by si mohly najít někoho lepšího
  • bály se změnit práci
  • nechtěly vystupovat na veřejnosti
  • styděly se svlékat do plavek a někdy kvůli tomu dokonce ani nechodily v létě k vodě
  • neslavily svoje narozeniny, protože by si na nich musely dát dort

Strávily roky, desítky let tím, že držely diety a měly narušený vztah k jídlu. Utratily desetitisíce korun za speciální dietní a fitness výrobky, služby výživových poradců a jídelníčků na míru.

Nejhorší mi na tom přijde, že za každý neúspěch ženy obviňují sami sebe. Nikdy je nenapadne obviňovat výrobce fitness potravin nebo poradce, kteří jim dělají jídelníčky. Ono to totiž nejdřív funguje…než to fungovat přestane.fungovat to přestane vždycky, což ale není chyba těch žen.

Víš, proč je dietní byznys tak výnosný a točí se v něm neuvěřitelné peníze? Protože si pěstuje doživotní zákaznice….

Chci, abys věděla, že nemusíš trávit všechen svůj čas tím, abys řešila svou postavu a jídlo.

Můžeš mít mentální kapacitu na to, abys dělala skutečně smysluplné věci, trávila čas s lidmi, které miluješ a zažívala v životě radost.

Máš sílu vzít si svůj život zpátky.

Můžeš mít ráda svoje tělo a přistupovat k němu s respektem.

Můžeš se naučit jíst pro dobrý fyzický a psychický pocit a hýbat se čistě jen pro radost. A přesně tohle je i ten nejlepší způsob, jak se dostat na svou přirozenou a zdravou váhu, kterou ti příroda geneticky naprogramovala.

Můžeš jí dosáhnout, ale ne násilím – dietami, restrikcemi a pohybem, který nesnášíš a/nebo tě vyčerpává, místo toho, aby tě dobíjel.

Zkus se teď zamyslet nad tím, jak dietní kultura ovlivňuje tebe.

Co formovalo tvůj přístup ke stravování a tvému tělu v dětství? To je skvělý způsob, jak si uvědomit realitu věci a je to první krok ke změně.

A když se se mnou budeš chtít podělit, budu ráda, když to v komentáři uděláš.

 

Pokud budeš chtít ještě víc podpory, rad a inspirace, přidej se do skvělé Facebook komunity Vědomé stravování.

A k lepšímu vztahu k jídlu a tvému tělu ti pomůže i návod 5 kroků, jak se přestat přejídat.

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..