Jak jíst s mírou – 2.část

V minulém díle článku jsme načali téma toho, jak jíst v rovnováze – jak to udělat, když chcete jíst zdravě a přesto si moci dopřát věci, které až tak úplně zdravé nejsou, ale máte je prostě rádi a chcete je jíst. Všechny díly článků z oblasti stravování a hubnutí najdete tady.

Dnes začneme tím, že se podíváme na třetí příklad toho, v čem může být chyba, když vám jedení s mírou nejde.

3.příklad: Domino efekt

Domino efekt nastává, když někdo sní něco sladkého nebo „špatného“ a roztočí tím spirálu další a další nezřízené konzumace podobných potravin, které původně jíst vůbec nechtěl.

Takoví lidé si to začnou racionalizovat. Už jsem to stejně zkazila, už je to jedno, tak teď sním všechny tyhle čokolády a zítra zase najedu na režim.

Určité potraviny u nich spouští přejídání ne-tak-úplně zdravými jídly na celý den, dva, někdy i více. Takový člověk bojuje s tím, aby si dokázal užít některé potraviny s mírou; jako když cvrnknete do první kostky domina v řadě, snědení jednoho kousku sladkosti spustí řetězec přejídání dalšími sladkostmi.

ŘEŠENÍ: Tohle není problém, na který by u každého platila stejná rada, ale může pomoci, když si v první řadě budete vědomí celé té situace a dokážete identifikovat jídla, která na vás fungují jako spouštěč a pak se rozhodnete, jak s nimi budete zacházet. Pokud po snědení jedné lžičky arašídového másla musíte sníst celou skleničku, jak byste se měli zachovat?

Jedna cesta je nejíst takové potraviny přímo ze skleničky, ale odměřit si jednu porci na nějaký talířek, což u některých lidí pomůže odstranit nutkání sníst sklenici celou.

Pro jiné lidi (nebo pro jiné potraviny) bude možná nejlepší, když rizikové potraviny vůbec nebudou mít doma a budou si je kupovat jen když je skutečně budou chtít sníst. Pokud nedokážete mít kelímek se zmrzlinou v lednici aniž byste ho snědli na posezení a strategie s odměřením jedné porce do jiné mističky nepomáhá, nemějte zmrzlinu doma. Když dostanete chuť na zmrzlinu, jděte do své oblíbené kavárny a kupte si pár kopečků tam.

Další věc, na kterou se budete muset sami sebe zeptat, je otázka: Proč mám vlastně potřebu přejídat se sladkostmi?

Za mnoho let, co pracuji s klienty na vylepšování jejich stravovacích návyků, můžu důvody k přejídání rozděli do dvou skupin.

První skupina lidí se přejídá proto, že má nevhodně nastavenou skladbu jídelníčku (nedávají svému tělu to, co potřebuje), případně se trápí různými dietami a přísnými restrikcemi jídla, což následně vede k tomu, že je jejich tělo podvyživené a pomocí různých mechanismů se snaží kalorickou a výživovou potřebu dohnat. Lidé pak dostanou vlčí hlad a končí to vyjedenou ledničkou.

V druhé skupině lidí jsou ti, co se jídlem snaží zajídat svoje emoce. To je téma na samostatný článek a určitě se tomu budu více věnovat, ale je důležité uvědomovat si, když to děláme (jíme ne proto, že máme hlad, ale proto, že se nudíme, jsme naštvaní, smutní…). Klíčem není snažit se nepříjemných emocí zbavit – nijak si nepomůžeme, když budeme před nějakým pocitem utíkat nebo se snaži dělat, že neexistuje. Musíte se naučit svoje emoce přijímat a žit s nimi, případně je uvolňovat, ale samozřejmě ideálně jinými způsoby, než jídlem.

Jak to udělat, aby vám jedení v rovnováze fungovalo

Jedení s mírou nebude pro každého vypadat stejně. Je to výzva, najít balanc, který vám umožní jak získat hezkou postavu, zdraví a výkony v posilovně, tak schopnost užívat si života, k čemuž jídlo nesporně patří.

Nepleťte do toho emoce. Vina, hanba, pýcha a další emoce by neměly být odpovědí na to, co dáváme do své pusy. Pokud máte tendenci hodnotit sami sebe, negativně nebo pozitivně, podle toho, co jíte, snažte se to uvědomovat a pracujte na tom, abyste to změnili. Nejste „lepší“ lidi když jíte saláty a „horší“ lidi když jíte dorty. Reagovat emocionálně vám nijak nepomůže v tom, abyste se přejídat přestali.

Přestaňte nálepkovat jídlo na dobré a špatné. Je to prostě jídlo. Některé je přirozené, nezpracované a nutričně velmi výživné: toho jezte co nejvíc. Některé potraviny jsou vysoce zpracované a výživně chudé: takové jezte co nejmíň, bez jakéhokoliv pocitu viny.

Aktivně si vybírejte, co si k jídlu dáte. Plánujte. Pokud si většinou dáte několik míchaných drinků, smažený předkrm a hlavní jídlo, o kterém se nedá zrovna prohlásit, že by bylo zdravé, když jdete v pátek večer ven, udělejte si plán, jak si můžete večer užít a zároveň udělat něco pro svoje zdraví. Dejte si jen jeden drink, přeskočte předkrm a dejte si svoje oblíbené hlavní jídlo, ale místo hranolků si objedejte malý salát. Tohle není přehnané omezování se, ani přehánění s nezdravým jídlem. Je to balanc. Rovnováha v jídle.

Nemějte mentalitu nedostatku. Možná máte pocit, že o něco skvělého přijdete, když neochutnáte všechno, co vám někdo nabídne nebo co propagují influenceři na Instagramu. Možná pracujete v prostředí, kde je stále k dispozici spoustu jídla a někdo vám pořád nabízí koblihy, sušenky a další dezerty. Může to způsobit, že budete mít dojem, že to musíte sníst hned, protože nevíte, kdy bude další příležisot si to dát. Musíte si uvědomit, že se nemusíte účastnit každé příležitosti, kdy se dá něco sníst a že vám nic neuteče.

Veďte si jeden týden stravovací deník. Tohle jednoduché cvičení, které už jsem zmínila, vám dá konkrétní data, která můžete analyzovat. Podívejte se na deník objektivně (tedy bez emocí a soudů) a zkuste vypátrat, kde byste mohli udělat nějaké zlepšení. Možná si uvědomíte, že vaše vnímání toho, co je jedení s mírou, je zkreslené. Možná uvidíte, kde můžete některé potraviny nahradit nezpracovanými variantami. A možná zjistíte, že jíte s mírou a jediné co potřebujete, je přestat se zbytečně stresovat.

Poznejte svou osobnost a pracujte s ní. Některým lidem vyhovuje více, když si dají nějakou malou nezdravou sladkost každý den, jako pár kostiček čokolády nebo jeden kousek pizzy, a bude to perfektně zapadat do jejich rovnovážného stravování, jak jsem ukázala na grafice v minulém článku. Jiným lidem bude zase více sedět když si dají jedno větší jídlo/sladkost méně často, třeba velký zmrzlinový pohár nebo burger s hranolkami a pivo.

Dělejte to, co nejvíc vyhovuje vám. Co to znamená, že vám něco vyhovuje? Dokážete to dělat dlouhodobě (týdny, měsíce, roky) bez toho, aniž byste měli pocit, že vás to nějak zásadně omezuje. Aniž byste se cítili frustrovaně. A takový způsob stravování by vám taky měl přinášet výsledky, jaké si přejete – postavu, zdraví a výkon.

Jedení s mírou může fungovat i vám. Buďte trpěliví, zkoušejte to, hledejte cesty, které nejvíc vyhovují vašemu životnímu stylu a preferencím. A když budete chtít poradit ještě víc a získat návody a mou osobní podporu, najdete to v ONLINE FITNESS KLUBU.

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..