Nemáš slabou vůli! Diety prostě nefungují…

Držíš dietu, tedy kontroluješ jakýmkoliv způsobem svůj příjem jídla (třeba tím, že si počítáš kalorie, vynecháváš určité potraviny/skupiny potravin, omezuješ dobu, během které si dovoluješ jíst…) a dříve nebo později „selžeš“. Začneš mít hlad, neodolatelně po něčem toužit, být unavená, protivná, vystresovaná. A tak se přejíš – vším, co sis do téhle doby zakazovala. „Vždyť je to jen dneska a zítra zase najedu na režim, no ne?“

Občas se ti to skutečně podaří hned druhý den. Občas ti to trvá několik dní, týdnů nebo i měsíců. Pak se na sebe podíváš do zrcadla, zhrozíš se a řekneš si, že je čas zase na nějakou tu dietku. Vždyť přece tak dobře fungovala…do té doby, než jsi z toho režimu vypadla.

A tenhle cyklus se v intervalech opakuje. Ty stále nespokojená a hledající způsob stravování, u kterého bys už skutečně dokázala vydržet. Smutné na tom je, že ze svých „selhání“ vždycky viníš sebe. TY máš slabou vůli. TY nemáš žádnou disciplínu. TY jsi slabá a neschopná. Co když to ale není pravda? Co když chyba vůbec není v tobě, ale v těch dietách?

Diety nefungují.

Dávají ti jen falešný pocit, že ano. Dávají ti falešný pocit kontroly. Tohle bys ale měla vědět: nad svou váhou kontrolu nemáš. Každé tělo má nějakou svou přirozenou, zdravou váhu, ke které se snaží přirozeně tíhnout.

Zdravá váha je taková, kterou si udržuješ bez úsilí, zdravým a nerestriktivním způsobem. Takovým způsobem stravování, při kterém dodáváš tělu dostatek živin a je to způsob flexibilní, kombinovaný s rozumným množstvím fyzické aktivity.

Kdykoliv se budeš snažit manipulovat svou váhou tím, že budeš držet diety (a opět opakuji, dieta je i počítání kalorií!), bude to tělo považovat za strádání. Tělo nedokáže poznat, jestli je hladomor nebo ses jen rozhodla držet dietu. A při nejbližší příležitosti si to vybere. Dostaneš neodolatelnou chuť na vysokokalorické potraviny plné cukru a tuku. A věř mi, že těmhle chutím se moc dlouho odolávat nedá, tělo má velmi silné mechanismy, jak tě donutit jíst. Neměj mu to ale za zlé. Jen se tě snaží udržet naživu, což je jeho hlavní funkce a důvod, proč tu stále jako lidstvo jsme.

Vrátíme se teď k té přirozené váze. Každý z nás nějakou má a nemůžeme se rozhodnout, kolik kilo to bude. Pokud tvoje tělo chce, abys měla 60-65 kg a ty se rozhodneš, že bys raději 55 kg, můžeš toho dosáhnout pouze tím, že se budeš hodně omezovat. Tvému tělu se to ale opravdu nebude líbit a dříve nebo později tě jedením a sníženou fyzickou aktivitou (prostě nebudeš mít energii) donutí, abys zase přibrala. A ty se takhle točíš v začarovaném kruhu, bojuješ se svým tělem a možná s ním budeš bojovat do konce života, pokud tuhle věc dostatečně brzo nepochopíš.

A dost možná si i vypěstuješ narušený vztah ke stravování nebo poruchu příjmu potravy, protože právě diety a tenhle začarovaný kruh, kdy střídáme restrikci s přejídáním, jsou hlavním prediktorem toho, že budeš trpět například záchvatovitým přejídáním v budoucnu.

Co tedy dělat, když diety držet nechceš?

V první řadě se zeptej sama sebe, proč jsi je držet začala. Nejčastější odpovědí na to je to, že se chceš cítit lépe ve vlastním těle. Chceš se cítit sebejistě a přitažlivě. Chceš být zdravá.

Tohle všechno jsou věci, kterých můžeš docílit bez ohledu na to, jakou váhu aktuálně máš. Ve skutečnosti většina z těchto věcí s váhou vůbec nesouvisí.

„Chci se cítit lépe ve vlastním těle“ je pro mě ve skutečnosti hodně zajímavá odpověď, protože ze své zkušenosti musím říct, že se cítím milionkrát lépe teď, když mám o 10 kg víc než ve svém nejhubenějším období.

A i když si vezmeme dvě ženy, které obě váží 60 kg, které vypadají úplně stejně, jedna se může cítit sexy a krásná a ta druhá tlustá a nepřitažlivá. Co nám to říká o „cítění se být tlustá“ a „cítění se být krásná“?

Každý se může „cítit tlustě“ a „cítit krásně“ bez ohledu na svou váhu.

Tvoje váha neurčuje, jaký budeš mít pohled sama na sebe;

tvoje váha neučuje, jestli se budeš nebo nebudeš cítit dobře ve svém těle;

tvoje váha nerozhoduje o tom, jestli se budeš nebo nebudeš cítit sexy;

tvoje váha je ve skutečnosti úplně irrelevantní.

Je to vnímání tvojí váhy, které určuje, jak se budeš ohledně sama sebe cítit. Ne váha samotná.

Z toho plyne, že jedním z hlavních kroků k uzdravení tvého vztahu k jídlu je uzdravení tvého vztahu sama k sobě. Musíš se naučit mít se ráda (nebo se alespoň ze začátku akceptovat) taková, jaká jsi.

A z tohoto bodu pak můžeš pokračovat dál.

Začneš naslouchat svému tělu a jeho přirozeným signálům hladu a nasycení, místo toho, abys spoléhala na externí věci (pravidla, zákazy, kalorické tabulky…). Začneš se pravidelně hýbat, ale ne tak, že bude tvým hlavním cílem spálit co nejvíc kalorií. Cílem bude to, aby ses cítila dobře, aby ses zbavila stresu, abys měla víc energie… A začneš se o sebe lépe starat.

Tohle všechno, když začneš dělat, postupně se dostaneš na tu přirozenou, zdravou váhu, o které jsme se bavili. Na tu, ve které je tvému tělu nejvíc dobře.

Musíš se ale zbavit nastavení v tvé hlavě, že to děláš kvůli hubnutí. Pokud to tam pořád budeš mít, budeš pořád dokola selhávat. Je potřeba nastavit si to v hlavě tak, že to děláš pro svoje zdraví – fyzické a psychické.

Pak to všechno bude přirozené, intuitivní a nenásilné.

 

Máš k tomuto tématu otázky? Napiš mi do komentáře!

Stáhni si také můj návod 5 kroků, jak se přestat přejídat, který ti pomůže na tvé cestě k zdravějšímu vztahu k jídlu.

A přidej se také do skupiny Vědomé stravování, což je skvělá Facebook komunita žen, které řeší stejné problémy jako ty.

 

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..