Co je nejlepší dieta na světě?

Dost často dostávám otázku, co je podle mého názoru nejlepší dieta na světě. Co je ten jeden jediný a nejlepší způsob stravování, který je nejzdravější, nepřirozenější, nejúčinnější? Po čem zhubnete a už zaručeně nikdy nepřiberete? Je to třeba paleo stravování? Whole 30? Nízkosacharidová dieta? Nízkotuková dieta? Přerušovaný půst? Vegetariánství? Středomořská dieta? Nebo ta zrovna teď módní záležitost, o které jste četli v některém časopise pro ženy?

Moje odpověď vás možná asi ani nepřekvapí. A doufám, že ani nezklame. Ale pravda je taková, že NEEXISTUJE jeden způsob stravování, který by vyhovoval naprosto všem bez rozdílu. S největší pravděpodobností bude každá dieta fungovat (i pokud to bude takový nepodložený nesmysl, jako dieta podle krevních skupin nebo něco podobného). V dnešním článku bych vám chtěla vysvětlit nejen to, proč víceméně všechny diety fungují, ale především jakým způsobem můžete zjistit, jaký druh stravování bude pravděpodobně vyhovovat zrovna vám, protože to je to, co všichni chceme – najít to nejlepší a pokud možno s co nejméně chybami během toho hledání.

V dnešním článku pro vás mám opět dárek – tentokrát 4 otázky, které si VŽDY položte, když se rozhodujete, který způsob stravování pro vás bude nejlepší. Stáhnout si ho můžete po kliknutí na obrázek v článku.

Možná vám bude připadat zajímavé, že ačkoliv se od sebe jednotlivé diety na první pohled velmi liší, v těch zásadních věcech jsou si naopak velmi podobné.

1.Všechny diety vedou ke kalorickému deficitu.

To, jestli zhubnute nebo přiberete, je závislé na jednoduchém vzorečku. Příjem versus výdej. Větší výdej + menší příjem a budete hubnout. A zase naopak. Je to fyzikální zákon, který nijak neobejdete. Všechny účinné diety s tímhle základním předpokladem pracují a tím, že vás vedou ke zvýšené konzumaci zeleniny, ovoce, přírodních a nezpracovaných potravin, se přirozeně do kalorického deficitu dostáváte.

2. Všechny diety podňěcují lidi k tomu, aby víc přemýšleli o tom, co jí

Když se rozhodnete pro nějaký výživový směr, více si všímáte toho, čím se stravujete. Je jedno, jestli je váš jídelníček postavený na mase nebo maso naopak úplně odmítáte. Jestli jíte nebo nejíte sacharidy. Jakmile o svém jídle začnete více přemýšlet, automaticky se začnete stravovat zdravěji.

3. Všechny diety pomáhají eliminovat nutriční nedostatky

Ve všech typech diet se dbá na to, abyste jedli spoustu vysoce výživných látek – vitamínů, minerálů, vlákniny, vody, bílkovin. Už jen dodání těchto látek, pokud člověku chybí, může působit naprosto zázračně a člověk pak mylně nabyde dojmu, že se cítí tak báječně proto, že je tak dokonalá jeho nová dieta – ve skutečnosti by se ale cítil tak svěle při jakékoliv dietě, pokud by jedl věci, které jsem napsala výše.

4. Všechny diety se soustředí na kvalitu jídla

To souvisí s druhým bodem – ať už budete následovat jakýkoliv výživový směr, pravděpodobně omezíte konzumaci průmyslově zpracovaných jídel plných cukrů, nezdravých aditiv, trans tuků a potravin zbavených vlákniny a vitamínů. Místo toho budete jíst spoustu přirozených, nezpracovaných potravin – a to opět povede k tomu, že se budete cítit skvěle a dieta bude mít výsledky bez ohledu na to, jaká dieta to je.

 

Co je pro vás nejvhodnější dieta?

Fyziologicky může lidské tělo fungovat a prospívat za nejrůznějších výživových podmínek. Vám osobně může naprosto vyhovovat jíst maso 2x denně a zcela se vyhýbat sacharidům, zatímco vášemu sousedovi se může perfektně dařit na stravě složené z větší části z rostlinné stravy.

I ve světě existují národy, kteří jedí prakticky pouze maso a tuky, zatímco jiné národy fungují na rostlinné stravě a maso vůbec nejí. V obou případech tito lidé ale skvěle prospívají a prakticky se jich netýkají onemocnění způsobené nezdravým stravováním, kterými trpíme my „na Západě“.

Nemám proto ráda, když někdo objeví způsob stravování, který mu vyhovuje, a nutí ho potom až fanaticky všem ostatním s tím, že nic lepšího neexistuje. Každý jsme jiný, máme jiné preference, jiné možnosti (časové, finanční) a logicky tak pro nás každého bude vhodné něco jiného.

Existuje nicméně několik věcí, které byste měli dodržet, když si svůj způsob stravování vybíráte:

a) měli byste být schopní ho dodržovat dlouhodobě. Nic, co budete dělat měsíc a pak se vrátíte ke sladkostem a chipsům, fungovat nebude. Vyberte si taký způsob, který vám bude chutnat a budete si umět představit jíst tak do konce života.

b) vaše vybraná dieta by měla splňovat následující: hodně bílkovin, zeleniny a rozmanitých nezpracovaných potravin.

c) nevěřte nikomu, kdo se vám snaží tvrdit, že jen to, co hlásá on, je pravda a jediná vhodná cesta. Není jen jedna cesta.

d) uvědomte si, že žádná dokonalá dieta neexistuje, a že bude možné nějakou dobu trvat, než tu vhodnou pro sebe najdete.

8 stravovacích směrů, které fungují

Nyní chci velmi krátce rozebrat několik výživových směrů, které jsou podle mého názoru fajn a můžou pro vás být vhodnou volbou, pokud se dokážete ztotožnit s tím, co propagují. Jak už jsem napsala výše – fungovat to bude, když to budete dělat s radostí, bude vám chutnat takto se stravovat a umíte si představit, že tak budete jíst už navždycky.

Existuje samozřejmě mnoho dalších diet, vybrala jsem ty podle mě nejrozšířenější a nejlepší.

Paleo

Propaguje konzumace velkého množství masa, ryb, ořechů, zeleniny…a zároveň minimalizuje sacharidy (přílohy, pečivo, obiloviny), mléčné výrobky a podobně. Pro masožrouty to určitě může být vhodný způsob stravování.

Whole 30

Skvělé je, že tento způsob stravování vede lidi k tomu, aby se zaměřovali na konzumaci zeleniny, bílkovin, ovoce, ořechů a dalších přírodních potravin. Zároveň se odstraňuje nadbytek cukrů a průmyslově zpracovaných potravin, bohužel ale i obilovin, mléčných výrobků a luštěnin, které jsou podle mého názoru zdravé, důležité a nevhodné jen pro úzkou skupinu lidí. Jako odrazový můstek ke zdravějšímu stravování to ovšem dobré je, pokud nezklouznete k extremismu.

Intuitivní stravování

Způsob stravování, který propaguji já. Žádné zakazování potravin, žádné počítání, žádné vážení. Poslouchání svého těla a respektování jeho potřeb. Orientace na přirozené, nezpracované potraviny a minimalizace (ovšem ne úplná eliminace) potravin „nezdravých“. Podle mě je to nepřirozenější a nejpříjemnější způsob stravování, chvíli ovšem trvá, než se člověk naučí poslouchat svoje tělo, zvlášť když má za sebou roky diet a přesvědčování sama sebe, že něco nesmí.

Přerušovaný půst

Jíte jen několikrát (1, 2x – jsou různé způsoby) za den. Způsob stravování to může být vhodný, určitě ne ale pro všechny. Zajímavé to může být například pro lidi, kteří z nejrůznějších důvodů nemůžou nebo nechtějí jíst klasicky 4x nebo 5x denně.

ITFYM

Z anglického If It Fits Your Macros. Způsob stravování, který nezakazuje příjem žádných potravin za předpokladu, že splníte předem určené množství bílkovin, sacharidů a tuků. Je mi to sympatické z toho pohledu, že žádná potravina není tabu (což je podle mě správně), problematické je akorát to, že je potřeba všechno jídlo si vážit a zapisovat (a toho nejsem fanoušek).

Nízkosacharidová dieta

Způsob stravování, ve kterém se minimalizuje příjem sacharidů a naopak zvyšuje příjem tuků. Pro některé lidi to může být perfektní způsob stravování, pokud ale milujete pečivo, přílohy a další podobné věci, dokážete si představit, že bez nich vydržíte dlouhodobě?

Vegetariánství a veganství

Pokud z etických nebo jiných důvodů odmítáte maso (nebo všechny živočišné produkty), přesto může být váš jídelníček naprosto vyhovující a můžete mít skvělé výsledky (fyzické, výkonnostní a zdravotní). Je důležité si ale uvědomit, že to bude vyžadovat důkladné přemýšlení o tom co jíst, abyste jedli dostatek bílkovin, důležitých vitamínů a minerálů. Je to způsob stravování velmi náročný na čas.

Nízkotuková dieta

Tak jako nízkosacharidová dieta hlásá minimalizaci sacharidů a vysoký příjem tuků, tento způsob stravování je opačný – málo tuků, hodně sacharidů. Opět budou lidi, kterým bude perfektně vyhovovat právě tento způsob stravování. Jsou studie, které zkoumaly, jaká z těchto dvou diet je z dlouhodobého hlediska účinější při redukci tuků – výsledky byly takové, že obě diety jsou účinné úplně stejně. Proto vybírejte podle svých preferencí.

O mně

Jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Podívejte se na moje služby, třeba mám něco i pro vás :-)

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.