Co dělat, když jíte zdravě, ale nemůžete zhubnout

„Pomoc! Nemůžu zhubnout, i když jím podle tvé rady opravdové, nezpracovné jídlo. Většina mých jídel obsahuje hodně bílkovin a zeleniny. Ostatní jídla jsou hlavně ovoce, mléčné výrobky, ořechy, luštěniny a celozrnné obiloviny. Jen naprosto výjimečně jím věci doslazované cukrem nebo zpracovné potraviny. Proč nemůžu zhubnout? „

Takový podobný email jsem nedávno dostala od slečny, která čte moje články a v podobném znění mi jich ve schránce přistálo během let už nepočítaně. Občas to také slýchávám od klientů na začátku naší spolupráce – jedí hezky, ale nevidí žádné výsledky.

Problém může být ve dvou věcech – buď jíte víc, než si myslíte nebo jíte víc, než vaše tělo potřebuje. Jak poznáte, co je problém právě u vás?

První věc, kterou klientům vždycky řeknu, je:„Několik dalších dnů si zapisujte naprosto všechno, co celý den sníte a vypijete; včetně olizování lžíce při vaření, dojídání pár soust po dětech, pár loků limonády. Nemusíte počítat kalorie, jen to, co skutečně sníte. Ale úplně všechno, do posledního sousta.“

Po týdnu takového cvičení mnoho lidí kouká na svůj zápis s otevřenou pusou. Vyjde najevo, že ve skutečnosti nejí úplně přesně tak, jak na začátku tvrdili. Půlka sušenky po dítěti, několik kousků pizzy, každodenní výlety k misce se sladkostmi v práci, láhev vína v pátek večer následovaná kelímkem zmrzliny, sem a tam půl litru džusu. Takové a další věci se v jídelním záznamu objevují.

Nemyslím si, že to lidé dělají úmyslně, koneckonců i studie dokázaly, že lidé svůj příjem jídla dost často podhodnocují. Tím, že si týden zapisují svoje jídlo, vidí pak černé na bílém, co se tady ve skutečnosti děje.

Proto to je první krok, který doporučuju udělat každému, kdo tvrdí, že nemůže zhubnout: veďte si jeden týden stravovací deník. Získáte tak náhled na to, jak vypadá váš typický den (a platí to mimochodem i v případě, kdy chcete přibrat svaly a zlepšit celkové zdraví). Tyhle data vám poskytnou návod, jak máte pokračovat dál.

Účelem tohoto cvičení není se pak cítit blbě za to, co zjistíte. Často od žen slýchávám: „Cítím se hrozně za to, jak blbě jím“. Účelem tohoto cvičení je pouze zjistit, co se děje. V žádném případě byste se za zjištěné výsledky neměli nijak vnitřně kárat a trestat. Proč?

Váš život funguje v jednoduchém vzoru. Vaše myšlenky tvoří vaše pocity. Ty pak pohánějí vaše jednání. A vaše jednání pak tvoří vaše výsledky. Pokud si za něco budete v duchu nadávat (myšlenky), zákonitě to bude vést k nepříjemným pocitům (vina, stud, úzkost…). Nepříjemné pocity vždy vedou k nežádoucímu jednání (například přejídání) nebo naopak nejednání (vyhýbání se cvičení). A samozřejmě – to pak vede k nechtěným výsledkům (nehubnete, přibíráte…).

Tohle je nesmírně zajímavé téma a tento vzor se dá apikovat na jakoukoliv situaci v životě (a tím ji změnit/zlepšit). Věnuji se mu podrobně v mém Online klubu se členkami a měníme tak jakékoliv situace, které se jim v životě nelíbí. Blíž se tomu budu věnovat i v některém z dalších článků.

Máte problém zhubnout? Podívejte se na zoubek tomu, co každý den jíte!

Pokud jste si někdy zkoušeli počítat kalorie nebo nějakou jinou dietu, můžete místo toho zkusit tento jednoduchý návod. Funguje.

Krok 1: Týden si zapisujte co všechno sníte a vypijete. Dělejte to během typického týdne, ne například během toho, když jste na dovolené. Cílem je zjistit, jak to vypadá ve vašem běžném režimu.

Krok 2a: Použijte výsledky, které jste získali ze stravovacího deníku a identifikujte malé změny, které vás zavedou správným směrem (například ke zhubnutí). Možná zjistíte, že jíte zpracované potraviny a zákusky během oběda. Změna by mohla být to, že si do práce vezmete vlastní jídlo k obědu, začnete chodit do zdravější restaurace nebo si připravíte svačinu, abyste nemuseli chodit uždibovat něco nezdravého (takové svačina může vypadat třeba tak, že si sbalíte trochu oříšků, ovoce a kvalitní bílý jogurt).

To, co budete mít po ruce, to taky sníte. Předurčete se k úspěchu tím, že budete mít po ruce samé zdravé věci.

A plánujte! Pokud nevíte, jak účinně na to, naučím vás to v Online klubu zdravého životního stylu.

Krok 2b: Jezte dostatek bílkovin. Dávejte dobrý pozor na to, abych všechna vaše hlavní jídla a svačiny obsahovaly kvalitní zdroj proteinu. V každé porci byste měla mít 1-2 porce bílkovin (co to je porce, to zjistíte tady). Víc bílkovin jezte, pokud jste spíš větší tělesný typ nebo máte po jídle brzy hlad.

Krok 3: Proveďte změny z kroku 2a a 2b a opět si týden nebo dva veďte stravovací deník. Opět černé na bílém uvidíte jak na tom jste.

Nenavrhuji vám, že byste ze svého jídelníčku měli vyřadit všechny svoje oblíbená „ne-tak-úplně zdravá“ jídla (ze zásady tomu něříkám „cheating“, hřešení atd., jídlo je prostě jídlo), protože takové vyřazení často vede k záchvatům přejídání a dalším narušeným stravovacím návykům. Pořád si můžete sem tam užívat pizzu nebo zmrzlinu. Klíč je v tom slovu sem tam. O rovnováze ve stravování píšu v předchozím článku.

Například: dřív jsem měla ve zvyku sníst celou pizzu a snědla jsem jí na posezení celou. Teď si spíš objednám nejmenší velikost, kterou mají a ještě se o ní s někým rozdělím napůl a dám si k tomu navíc velkou misku salátu. Takhle si pořád můžu dát svoje oblíbené jídlo, ale ne ve zbytečně velkém množství. Není to o tom striktně se kontrolovat a všechno si zakazovat – jen buďte rozumní a zjednodušte si to tak, že zmenšíte frekvenci konzumace takových potravin nebo zmenšíte porce.

Jste typ člověka, který něco sladkého potřebuje každý den? Najděte pro sebe způsoby, jak si můžete sladké dopřát buď a) tím, že zmenšíte velikost porcí, jak jsem radila výše b) budete si vybírat méně kalorické alternativy. Všimněte si toho „méně kalorická alternativa“ a toho, že jsem neřekla „zdravější“. Spoustu „zdravých“, třeba i domácích dezertů, má stejně kalorií (často i více), než „nezdravý“ pokrm, který mají nahradit.

Zdravé, fitness, bio, farmářské, dietní, celozrnné, bez přidaného cukru…žádná taková nálepka neznamená, že je daná potravina bez kalorií!

Nenechte si šikovným marketingem firem namluvit, že „zdravější“ varianta čehokoliv vám pomůže zhubnout. Může vám pomoci dodat kvalitnější živiny do vašeho těla, ale kalorie je pořád kalorie a je to přesně to, na čem záleží, když jde o hubnutí.

 

Tento článek bude mít ještě pokračování. Řekneme si s něm o tom, co dělat, když nic zásadního ke zlepšení ve svém jídelníčku po týdenním zapisování nenajdete. I to se může stát. V takovém případě bývá na vině to, že jíte víc, než vaše tělo potřebuje. Jak poznáte, že je to váš případ a co s tím dělat, to vše probereme příště 🙂

Pokud o další pokračování článku nechcete přijít, můžete se přidat na seznam lidí, kterým každý týden posílám upozornění na nové články a další tipy na email. Dostanete se tam tak, že si stáhnete jakýkoliv materiál zdarma, který najdete na této stránce.

 

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..