Co čekat, když začneš s intuitivním stravováním

Přečetla jsi, slyšela jsi o intuitivním stravování a řekla sis: „Jo! To je přesně to, co potřebuju, abych zlepšila svůj vztah ke svému stravování a ke svému tělu. Už nechci držet diety. Už nechci žít s kalkulačkou v hlavě. Už nechci, aby mi někdo říkal, co smím a nesmím jíst.“

Ráda bych tvoje strachy utišila a zároveň ujasnila tvoje očekávání. Pokud s intuitivním stravováním začínáš sama, možná se dostaneš do stavů, kdy se budeš ptát: „Dělám to vůbec dobře?“

Proto jsem se rozhodla sepsat tento seznam věcí, které můžeš čekat, když se rozhodneš nastoupit na cestu k intuitivnímu stravování.

Sestavila jsem ho na základě jak osobních zkušeností, tak zkušeností mých klientek. Nejspíš jedním nebo (pravděpodobně) více body projdeš i ty.

1) Budeš nejspíš stále doufat, že zhubneš

Intuitivní stravování je váhově neutrální model – hubnutí není jeho primární cíl. Tvoje váha může jít dolů, nahoru nebo může zůstat stejná. Vždy se nakonec přiblíží tvé optimální, zdravé váze, pokud skutečně opustíš od diet a restrikcí a začneš věřit svému tělu v tom co, jak a v jakém množství máš jíst, hýbat se, odpočívat a starat se o své emoční a psychické zdraví.

I když tohle víš, stejně nejspíš bude nějaká část tebe, která bude doufat, že výsledek u tebe bude zhubnutí. A je to naprosto normální – u mě to bylo ze začátku stejně.

S IS nejspíš začínáš proto, že už máš po krk diet, což znamená, že jsi se pravděpodobně snažila zhubnout dlouhou dobu. Dietní kultura a touha zhubnout je v tobě nejspíš silně zakořeněná, protože je to něco, co ti bylo od malička tvrzeno – že by ses měla snažit zhubnout a dosáhnout nějakého ideálu těla. Protože jinak nejsi dost dobrá.

Ale během procesu na cestě k IS, který zahrnuje i soustředění se na zlepšení svého body image a sebejistoty zjistíš, že to tak vůbec nemusí být.

2) Budeš se bát, že už nikdy nepřestaneš jíst a budeš přibírat na váze až do smrti

Každý má na začátku tento strach: „Když budu poslouchat svoje tělo a dám si nepodmíněné dovolení jíst, budu jíst celý den jen muffiny a čokoládu a nikdy už s tím nepřestanu.“

To je odůvodněná obava, vzhledem k tomu, že máš nejspíš podobné zkušenosti z minulosti, kdy jsi se nekontrolovatelně přejídala. Tohle přejídání je ale VŽDY reakcí na předchozí restrikci. Když si dáš nepodmíněné dovolení jíst a vydržíš a nesklouzneš do další diety nebo nějakého režimu, to přejídání nakonec skončí a dostaneš se do rovnovážného stavu.

Během tohoto procesu se zbavuješ všech dietních pravidel, které jsi měla v hlavě (a s nimi spojenou vinu) a spolu s tím se změní i způsob, jakým se chceš starat o sebe sama.

Tento proces je o nalazení se na svoje tělo a uvědomování si, co mu dělá dobře. Projdeš „líbánkovou fází“ a ačkoliv na začátku může být období, kdy budeš jíst víc, spolu s tím, jak se naučíš naslouchat svému tělu a zjistíš, jak ti které potraviny dělají dobře, dosáhneš stavu rovnováhy.

3) Projdeš si nejspíš „líbánkovou fází“

Třetím principem IS je usmíření se s jídlem. Znamená to, že se zbavíš všech nálepek typu „špatné, nezdravé, hříšné“ jídlo vs. „dobré, zdravé“ jídlo a budeš pracovat na tom, jak zařadit do svého jídelníčku VŠECHNO jídlo.

Nejspíš máš seznam potravin, které sis dlouhou dobu zakazovala. Pak zjistíš, že máš nepodmíněné dovolení jíst cokoliv. S touto nově nalezenou svobodou si projdeš nejspíš fází, kdy budeš jíst SPOUSTU jídla, které sis zakazovala.

Budeš nejspíš jíst také větší porce jídel, než jsi byla zvyklá. A je to naprosto normální. Je potřeba projít si touto fází.

Zaprvé ti to pomůže vybudovat si důvěru ve vlastní tělo a tvoje tělo zároveň získá zpátky důvěru v tebe. Přestane se bát, že ho budeš nadále trápit hladem, což povede k tomu, že se zbavíš neustále přemýšlení o jídle.

Zadruhé ti to umožní projít si procesem habituace, což je v podstatě expoziční terapie, při které se vystavuješ situacím (v tomto případě jídlu), ze kterého máš strach.

Čím častěji si dovolíš jíst některá jídla, tím menší pro tebe mají „wow“ efekt, tím méně jsou pro tebe zajímavá, tím menší nad tebou mají moc, tím menší mají auru výjimečnosti.

V kurzu Svobodná v jídle s tím pracujeme tak, že si holky udělají seznam svých zakázaných jídel, kterými mají tendenci přejídat se, a postupně je jedno za druhým zařazují do jídelníčku v KAŽDÉM jídle. Např. 2 kostičky čokolády/sušenka/kousek čoko tyčinky ke snídani, obědu, večeři i ke každé snídani. Funguje to skvěle 🙂

Naučíš se také, jak se po různých jídlech cítíš a s tím, jak zároveň pracuješ i na lepším vnímání sama sebe/sebelásce a chceš se o sebe lépe starat, začneš dělat svoje stravovací rozhodnutí s tímhle vědomím v hlavě. Že chceš jíst tak, aby ti to dělalo dobře. Aby ses cítila lépe fyzicky i psychicky.

4) Budeš mít pocit, že šílíš

S tím, jak začneš odmítat dietní mentalitu a začneš zpochybňovat dietní pravidla, která se ti za tvůj život nashromáždila v hlavě, budeš mít pocit, že máš v hlavě dva druhy hlasů.

Tvůj nově získaný hlas ti bude říkat: „Je úplně v pohodě, když si tohle dáš“ a pak naskočí hlas dietní policie v tvé hlavě „Ne! To má tak moc cukrů, tuků, kalorií….!“.

Budeš mít pocit, že se hádáš sama se sebou. Před tím, než jsi začala s IS, měla jsi v hlavě nejspíš jen tu dietní policii, která je velmi silná a tím silnější, čím víc roků dietění za sebou máš.

Ten nově zrozený hlas, hlas pocházející z IS, je ze začátku slaboučký, protože jsi ho nikdy nepoužívala. Ale čím častěji to budeš procvičovat, budeš svůj nový hlas posilovat a hádat se s hlasem dietní policie a zpochybňovat to, co ti říká, postupem času tenhle nežádoucí hlas bude oslabovat a nakonec se vypaří (alespoň z většiny).

5) Budeš mít pocit, že jsi na dětské horské dráze

Jakmile začneš aplikovat principy intuitivního stravování, budeš procházet různými fázemi. Některé dny si budeš říkat, jak ti to skvěle jde a jak je to snadné. Jiné dny budeš mít krizi a budeš si říkat, že to určitě děláš blbě.

Nezapomeň ale, že v IS nejde dělat nic blbě. Každá zkušenost, kterou si projdeš, je příležitost naučit se něco sama o sobě.

Říkám, že to bude jako na dětské horské dráze, protože nejspíš nebudeš zažívat EXTRÉMNÍ výkyvy, které jsi zažívala, když jsi držela diety, omezovala ses a pak se přejídala a byla zoufalá ze sebe sama.

6) Můžeš být extrémně zaměřená na to, jak jíš a na tvoje tělo

Velmi dlouho jsi spoléhala na pravidla, která ti říkaly kdy, co a kolik toho máš jíst. Bude nějakou dobu trvat, než se naučíš slyšet a odpovídat na signály, které ti tvoje tělo posílá.

Možná zjistíš, že se až přehnaně často ptáš sama sebe: „Jak se cítím? Mám hlad? Jak se po tomhle jídle cítím?“ A budeš se ptát tak často, až ti to bude až nepříjemné a nebude ti to připadat intuitivní.

Ale se cvikem a praxí začneš tohle dělat s mnohem větší lehkostí a skutečnou intuitivností. Nebudeš o tom muset tolik přemýšlet, protože to prostě ucítíš a přirozeně a bez násilí půjdeš a zařídíš se podle toho, co ti tělo říká.

Ale ze začátku to bude chtít hodně vědomého úsilí a myšlenek.

7) Budeš mít hodně „aha“ momentů

Spolu s tím, jak budeš prozkoumávat svoje přesvědčení, která kolem jídla a svého těla máš, je velmi pravděpodobné, že budeš zažívat hodně „aha“ momentů.

Možná zjistíš, že máš tendenci vždycky dojíst všechno, co máš na talíři proto, že tě v k tomu nutili v dětství, bez ohledu na to, jak sytá už jsi byla.

Nebo si možná uvědomíš, že tvoje matka, která tě hodně kritizovala, má na tvoje současné chování větší vliv, než sis byla kdy ochotná připustit.

S tvými stále většími zkušenostmi budeš mít i „aha“ momenty, když zjistíš, že „wow, už na jídlo nemyslím tak často, ale opravdu jen když mám hlad“ nebo „už konečně vím, jak to vypadá, když jsem opravdu sytá a spokojená“.

 

 

Mám pro tebe připravených ještě 7 bodů, které si můžeš přečíst v druhém dílu článku TADY.

 

Zatím si můžeš stáhnout můj návod 5 kroků, jak se přestat přejídat, který ti pomůže na tvé cestě k zdravějšímu vztahu k jídlu.

A můžeš prozkoumat i můj kurz Svobodná v jídle, kde všechno toto probíráme – intuitivní stravování, zdravý vztah k jídlu, zlepšování svého body image a spoustu dalších témat.

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..