Cheat days neboli hřešící dny – měli byste je mít taky?

 

V dnešním příspěvku se budeme bavit na téma cheat days neboli hřešící dny neboli dny, kdy je všechno dovoleno.

Je to velmi populární téma ve světe výživy a fitness a zdá se mi, že je to jedna z těch věcí, která se začala brát jako naprosto normální, něco, co by v podstatě měl dělat každý, protože to k tomu světu vlastně patří.

A já bych dneska chtěla mluvit o tom, že to podle mě tak úplně normální není a ačkoliv se to na první pohled tváří jako něco, co balancuje zdravé stravování, aby nebylo až tak zdravé a dalo se u něj dlouhodobě vydržet, tyhle přežírací dny vám můžou dost ublížit.

Jsou cheat days vůbec zdravé?

V první řadě chci říct to, že se mi vůbec nelíbí pojmy cheat, podvádění, hřešení, protože to evokuje to, že některá jídla jsou zakázaná a jiná povolená, což už je ze své podstaty úplně špatně, ale budu tyhle pojmy používat, protože většina lidí ví, co se tím myslí a dokáže si pod tím něco představit.

Cheat dny fungují tak, že si naplánujete jeden den, nebo půl dne nebo jen jedno jídlo,  kdy jíte v podstatě cokoliv, co chcete, především pak jídla, která máte v týdnu zakázaná. Přes týden tedy jíte naprosto striktně, není dovolená žádná odychylka od předem naplánovaného jídelníčku (ať už je to low carb, sacharidové vlny, “clean eating” nebo jakýkoliv způsob stravování, který následujete) a na druhé straně je tady jeden přežírací den, kdy je vše dovoleno.

Někomu to může fungovat dobře a pomáhá to v dodržování té které diety, protože ví, že si může dovolit svá oblíbená (ale jindy zakázaná) jídla. Musí jen počkat, přes týden využívat svou silnou vůli a pak má dovoleno se o víkendu natláskat vším možným, co mu přijde pod ruku.

Já si ale myslím, že tahle metoda zdaleka není pro každého, a i když má člověk ze začátku pocit, že je to super věc, můžou ho později dohnat ne úplně příjemné následky.

Moje zkušenost

Já s tím mám osobní zkušenosti a znám i spoustu lidí, na které mělo dodržování cheat dnů dost negativní následky. Před několik lety jsem přes den velmi strikně dodržovala svůj naplánovaný jídelníček, všechno měla krásně spočítané a zvážené. Celý týden jsem se třásla, aby byl už víkend a já se mohla pořádně přežrat.

Vstávala jsem hodně brzo a už od rána do sebe tlačila neuvěřitelné množství dortů, donutů, čokolád, medvídků, KFC a chipsů. Prostě všechno to, co mi chutná (vlastně i to, co mi tak moc nechutná).

Bylo mi pak celý den šíleně špatně, vůbec jsem se nemohla hýbat a takhle strašně jsem se pak často cítila ještě několik dní potom.

Z jednoho dne v týdnu se časem staly dva dny (nechtěně), pak tři a po roce jsem se přejídala obden 5000 kaloriemi i víc a měla jsem slušně rozjeté záchvatovité přejídání.

Vím, že zdaleka nejsem jediná, komu se to stalo (a děje) a chci, abyste věděli jedno – vy jste normální. Normální nejsou cheat dny.

Jsou pro vás cheat days vhodné?

Dokonce se podle mě dá dopředu předvídat, pro koho tahle strategie vhodná je a pro koho ne. Pokud jste emocionálněji založení a máte tendenci řešit emoce jídlem (jak dobré, tak špatné), pokud si jídlo spojujete s dobrými nebo špatnými pocity, cheat dny vám můžou rozjet velmi, velmi nepříjemné problémy se záchvatovitým přejídáním a celkově špatným vztahem k jídlu.

Cheat dny vedou k:

  • přejídání tunou nezdravého jídla, protože je to jediný den, ve kterém můžete jíst, co chcete
  • přejídání se jídlem, které možná ani nemáte úplně rádi, protože to je jediný den, kdy nemáte striktní režim a jste jak utržení ze řetězu
  • velkým chutím na všechno možné během týdne, protože víte, že spousta jídel je zakázaných a protože jsou zakázané, máte na ně mnohem větší chuť.
  • bezmyšlenkovitému jedení, tláskají do sebe všechno možného a pak už si často ani nepamatujete, co jste jedli.

Pohybujete se tedy mezi dvěma extrémy – buď jíte extrémně dobře, nebo extrémně špatně. A doufám, že už vám je jasné, že na tom není vůbec nic zdravého.

Jak stále říkám – žádné extrémy nejsou dobré, zdravé, ani dlouhodobě udržitelné.

Co tedy dělat?

Existuje tedy způsob, jak jíst zdravě, kvalitně a mít výsledky, které si přejete a zároveň mít v jídelníčku místo na potraviny, které vám chutnají, ale nejsou úplně zdravé nebo výživné?

Jasně že jo. Já jako ve všem zastávám názor, že nic se nemá přehánět a žádný extrém není zdravý. Ani úplně striktně čistá strava, ani celodenní přejídání se nezdravými věcmi.

Zkuste opustit takové to černobílé myšlení, že věci jsou buď dobré nebo špatné, povolené nebo zakázané. Snažte se jíst většinu dne zdravě, když máte hlad a když někdy, řekněme třeba v úterý, dostanete chuť na čokoládu, tak si ji prostě dejte, nečekejte až na neděli, hezky si ji pomalu vychutnejte, užívejte si její chuť a hlavně z toho nemějte žádné výčitky. A pak prostě pokračujte dál v životě. Nemyslete na to, kolik kalorií jste teď zrovna snědli a nemějte pocit, že se zhroutí svět proto, že jste si dali čokoládu.

Tohle je metoda, kterou bych doporučila všem, kdo se často něčím sladkým přejídájí, řeší jídlem emoce. Kdykoliv na něco budete mít chuť, prostě si to dejte, jezte to pomalu, vědomě a snažte se zastavit, když ucítíte, že už vám to přestalo přinášet to počáteční uspokojení. Ze začátku to pro vás bude určitě těžké a bude stoprocentně trvat, než toho budete schopní, zastavit se včas, ale to nevadí. Když budete vědět, že si můžete dát cokoliv chcete, že nemáte nic zakázáno, ty chutě budou mnohem méně častější.

Takže hlavní věc je – nevidět potraviny jako povolené a zakázané. Povolené je všechno a díky tomu se zbavíte takového toho obsesivního přemýšlení o jídle.

Věřte si!

A hlavně si taky věřte. Věřte svému tělu, že si dokáže říct, kdy už má dost. Když ho budete poslouchat, řekne vám to.

Když se o tomhle tématu budete chtít dozvědět víc, naučit se víc si věřit, naslouchat svému tělu a najít v jídle rovnováhu, určitě byste se měli stát členy Online fitness klubu, kde učím, jak toho krok po kroku dosáhnout a s členkami, které tam máme, osobně pracuju na jejich přístupu k jídlu, abychom ho ozdravili a normalizovali, takže pokud máte pocit, že to je to, co potřebujete, jste uvnitř vítaní 🙂

 

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře