Alkohol a hubnutí – jak to jde dohromady?

Tak jak je to s tím alkoholem? Můžete pít a zároveň hubnout (a budovat svaly), nebo je to něco se zdravým životním stylem naprosto neslučitelného?

V tomto článku si to povíme.

Já osobně jsem se před několika měsíci rozhodla alkoholu úplně vzdát a mám v plánu se napít až v říjnu/listopadu 2019. A řeknu vám, že to zatím rozhodně není taková tragédie a utrpení, jaké jsem čekala. Vlastně bych řekla, že se cítím nejlépe za poslední roky.

Můj důvod byl jednoduchý – mám dost ambiciózní cíle ve svém sportu, kterých toužím za každou cenu dosáhnout a jsem pro to ochotná podstoupit nejrůznější oběti.

Vy možná žádné oběti dělat nepotřebujete a nechcete a hledáte jen cestu, jak do vašeho režimu alkohol zařadit, aniž by to nějak narušilo vaše hubnutí.

Začneme dobrou zprávou.

Alkohol v malém/středním množství nemusí mít žádný negativní dopad na vaše zdraví a výkon (vlastně může mít na zdraví i jistý pozitivní vliv, o kterým jste už určitě slyšeli, ale tomu se v tomto článku věnovat nebudu).

Alkohol ale může mít negativní dopad na vaši postavu, pokud nebude v pořádku váš celkový denní příjem kalorií. Pokud je vaším cílem zhubnout, musíte být v kalorickém deficitu, tedy mít menší příjem než výdej.

ALKOHOL A KALORIE

Problém s alkoholem není ten, že byste přímo po něm přibírali. Ačkoliv je alkohol dost kalorický (má 7kcal/g, pro srovnání nejkaloričtější makroživina tuk má 9kcal/g, sacharidy a bílkoviny 4kcal/g) a technicky vzato je stejná makroživina jako bílkoviny, sacharidy a tuky, pro tělo to není esenciální makroživina, nepotřebuje jí pro svůj pohon, růst a přežití.

Zároveň je pro tělo příliš náročné přeměnit tyto kalorie na využitelnou energii a rovněž se alkohol moc neukládá v těle v podobě zásobního tuku.

Co se ale v těle ukládá jako tuk, a to velmi rádo, jsou cukry, které jsou v alkoholu taky přítomné.

Alkohol (tedy přesněji etanol) je pro tělo jed, toxin. A toho se musí za každou cenu co nejrychleji zbavit. Dokud se všechen alkohol nedostane z vašeho oběhu, je zastavena oxidace tuků a sacharidů. Takže nejen že se na nějakou dobu tělo přestane zbavovat tuku, který už na těle máte, ale budete si na horší časy ukládat i všechny tuky a sacharidy, které sníte během/po konzumaci alkoholu, protože tělo se jimi v tu chvíli nemůže zabývat.

ALKOHOL A REGENERACE

Další věcí, která bude konzumací alkoholu negativně ovlivněná, je schopnost těla regenerovat se. Stejně jako se pozastaví oxidace tuků a sacharidů, tělo se během zbavování se etanolu nemůže věnovat ani proteinové syntéze, tedy opravě svalů po fyzické aktivitě.

A teď ještě k těm kaloriím. Jak už jsem řekla, to, jestli budete hubnout nebo ne, závisí na celkové energetické balanci. Váš příjem musí být nižší než váš výdej.

Pro vaši představu – jedno pivo má cca 220 kalorií, dvojka suchého bílého vína asi 150 kalorií. Pokud je váš doporučený denní příjem na hubnutí 2000 kalorií, jedním pivem si “vyplácáte” 10 %. A kolik lidí skutečně u toho jednoho piva zůstane? Alkohol vás navíc nezasytí, spíš po něm budete mít ještě větší hlad, chutě, a navíc menší vůli těm chutím odolat.

Stejně jako po alkoholu občas říkáte věci, které byste za střízliva neříkali a druhý den se za sebe stydíte, stejně tak často lidé jednají i v případě jídla.

KFC o půlnoci, celý pytlík chipsů nebo jiné klasické dobroty – však to znáte.

Pokud chcete pít alkohol a hubnout, musíte se rozhodnut, jestli svůj denní příjem kalorií vypijete nebo sníte. Já nevím jak vy, ale já si ty kalorie radši ušetřím na nějaké dobré jídlo.

ALKOHOL A SPÁNEK

A ještě o jedné věci se zmíním. Alkohol také negativně ovlivňuje spánek. A špatně vyspalí budete mít vyšší hodnoty kortizolu (= víc tuku), méně energie na cvičení (= víc tuku) a větší chutě a hlad (= víc tuku).

Všechno tohle tedy vezměte v úvahu, pokud se rozhodujete, jestli pít nebo ne.

Pokud se alkoholu vzdát nechcete, snažte se jeho konzumaci co nejvíc omezit. Ve dny, kdy popíjení plánujete, s tím počítejte už od rána a snažte se jíst méně kalorickou stravu (hromady bílkovin a zeleniny, trochu tuku a omezte sacharidy na minimum), ať tu kalorickou nálož večer trochu vykompenzujete.

O mně

Jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Podívejte se na moje služby, třeba mám něco i pro vás :-)

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.