7 návyků k trvalému zhubnutí

Pokud jste někdy zkoušeli držet nějakou dietu nebo změnit vaše stravování s cílem zhubnout a nedá se říct, že by to vedlo k trvalejšímu úspěchu, dávejte teď dobrý pozor.

Každý příběh o úspěšném zhubnutí je vždy výsledkem osvojení a opakování určitých návyků, způsobů chování a přemýšlení, které člověk dělá pravidelně a konzistentně.

Pokud nechcete zhubnout jen na měsíc, ale navždy, potřebujete stabilní a rozumné výživové návyky. Které budete dělat celý život – a z toho plyne, že to musí být návyky, u kterých nebudete trpět a budou dlouhodobě udržitelné.

V dnešním článku se na takové návyky podíváme – a rovnou na 7 z nich.

1. Soustřeďte se na podstatné věci.

Já tomu říkám takzvané „big rocks“ – velké kameny, které by měly tvořit pevný základ veškerého vašeho snažení. Jsou to věci, které jsou opravdu důležité, nedají se nijak obejít a všechno to na nich stojí a padá.

  • Být v kalorickém deficitu (sníst méně kalorií, než vydáte pohybem)
  • Jíst hodně bílkovin
  • Pít dostatek vody
  • Jíst hodně zeleniny a ovoce (ideálně 10 porcí denně)
  • Soustředit se hlavně na kvalitní, nezpracované potraviny (80 % přirozené potraviny, 20 % můžou být zpracované potraviny)
  • Pravidelně se hýbat

Zapomeňte na načasování jídel, jestli si máte dát potréninkové jídlo za hodinu nebo za dvě po tréninku, jaké suplementy máte brát a jestli máte jíst víc sacharidů v tréninkové nebo netréninkové dny. To jsou věci, které jsou pro vás a váš úspěch naprosto nepodstatné. Dokud nebudete mít v malíčku výše napsané základy, nemá smysl řešit nic dalšího.

2.Buďte připravení

Příprava je pro dlouhodobý úspěch velmi důležitá. To nezbytně neznamená, že musíte dělat tohle:

Ale to, že si některá jídla připravíte dopředu nebo že si navaříte na několik dní vám podstatně usnadní život. Já to dělám tak, že si vařím na 2-3 dny dopředu (většinou ta samá jídla – jedno jídlo si rozdělím na několik porcí). Mám pak vždy v ledničce připravená zdravá jídla a nikdy (no dobře – většinou 😁) se mi nestává, že bych dostala hlad, neměla nic zdravého po ruce a sáhla po něčem nevhodném.

3. Mějte za cíl konzistenci, ne dokonalost

Je potřeba uvědomit si, že konzistence a pravidelnost vždycky, ve 100 % případů, předčí dokonalost.

Někteří z nás jsou velcí perfekcionisté a chtěli by mít dokonalé i stravování – žádné úlety a „hříchy“ v podobě čokoládek a chipsů a podobných dobrot. Ale dokonalost není nutná a myslím, že z dlouhodobého hlediska ani možná.

Netrestejte se za to, že občas ujedete a koupíte si dortík. Trestáním myslím to, že si budete nadávat do lůzrů a neschopných tlusťochů bez vůle, případně budete trávit hodiny na páse a dělat jiná cvičení ne proto, že vám cvičení přináší radost, ale proto, že máte pocit, že musíte.

To, co je mnohem důležitější je, jestli ve vás jedna nezdravá věc spustí kolotoč viny, špatného svědomí a přejídání, nebo jestli si (správně) řeknete, že se kvůli jedné sladkosti nezhroutí svět ani váš zdravý životní styl a jednoduše se opět vrátíte k tomu, co vám dělá dobře – tedy zdravému stravování popsaném v prvním bodě.

To přesně je konzistence – schopnost vrátit se na správnou a zdravou cestu, když občas šlápneme vedle.

4. Nedělte jídlo na dobré a špatné

Jídlo není jako Batman a Joker. Nejsou dobré a povolené potraviny a špatné a zakázané potraviny. Snažte se nevidět jídlo černobíle.

Zdroj: Topzine

Samozřejmě, přirozené, nezpracované jídlo je skvělé a rozhodně by mělo tvořit většinu vašeho jídelníčku, což ale neznamená, že jste strašný člověk, když si dáte občas něco jiného.

Klíč k dlouhodobému úspěchu je rovnováha a odmítání extremistických způsobů stravování. Možná zjistíte, že když si povolíte jídla, o kterých jste si pořád říkali, že je nesmíte, najednou na ně zázračně přestanete mít takovou chuť.

Nedávno mi jedna klientka, kterou mám na výživový koučink, říkala, jak obrovský kámen ze srdce jí spadl, když udělala tuhle jednu maličkou změnu v myšlení. Tím, že si přestala zakazovat sladkosti a občas si nějakou bez pocitu viny dá, najednou se jimi přestala přejídat a už na ně nemá skoro vůbec chuť.

Vystupte z kola neustálého zakazování si určitých potravin, přemáhání se, abyste je nejedli, což dříve nebo později vede k tomu, že se jimi přejíte, což pak spustí lavinu dalšího jedení potravin, které máte „zakázané“ a tím i k pocitům viny a neschopnosti, frustraci a špatnému svědomí. Nemusí to tak být.

5. Soustřeďte se na přidávání, ne ubírání

To souvisí s předchozím bodem – vždy, když se snažíte zlepšit svoje stravování, snažte se spíše přidávat ty prospěšné věci (bílkoviny, vodu, zeleninu a ovoce, zdravé tuky…), než abyste svoje soustředění cílili na ubírání těch méně vhodných věcí (cukry, zpracované potraviny…).

Tím, že budete přidávat ty dobré věci, přirozeně omezíte konzumaci těch méně dobrých. Vaše tělo bude mít dostatek potřebných živin a bude si méně často říkat o zdroje rychlé energie. Budete se také cítit mnohem lépe – pocítíte víc energie, lepší náladu a bude se vám lépe spát i ráno vstávat. Tím, že tohle zažijete, už se vám nebude chtít vracet zpátky a sami od sebe nezdravé potraviny omezíte.

Soustředění se na přidávání spíš, než na omezování něčeho, vám pomůže i psychicky – nebudete mít pocit, že se něčeho vzdáváte, a tak proti tomu nebudete vědomě ani nevědomě bojovat.

6. Uvědomte si, že to máte vše pod kontrolou

Vy rozhodujete o tom, co jíte, pijete a jinak dáváte do svého těla. Pro dlouhodobý úspěch je potřeba uvědomit si, že jste ve svých stravovacích volbách naprosto svobodní a plně zodpovědní za to, co do svých úst dáváte.

Musíte si taky uvědomit, že bez ohledu na to, kolik tipů a návodů už jste slyšeli, jste to vy a pouze vy, kdo může tyhle rady uvést to praxe. Nečekejte tedy, že se něco změní samo od sebe.

7. Nehledejte zkratky

Rychlá a zároveň dlouhodobá řešení neexistují. To si někam zapište a připomeňte pokaždé, když vás bude někdo lákat na spolehlivou dietu, která vás zbaví kil rychle a bez práce.

Jak dlouho vám trvalo přibrat kila, kterých se chcete zbavit? Přesně tak dlouho čekejte, že vám potrvá se jich zbavit. Můžu vám poradit způsoby, jak to udělat mnohem rychleji. Ale už vůbec vám nemůžu zaručit, že si kila dole udržíte. S každým takovým novým pokusem to bude navíc mnohem těžší a těžší.

Záleží mi na vašem úspěchu a zdraví, proto prosím – dělejte to dobře.

Vždy, když mluvím o návycích, říkám vám, že se nemáte snažit o obrovské změny najednou. Mnohem pravděpodobněji budete úspěšnější, když se v jednu chvíli zaměříte na jednu věc, kterou se budete snažit zlepšit. V čem máte z toho, o čem jsme dnes mluvili, největší problém?

Vyberte si jednu věc a naplánujte si, jakým způsobem na ní zapracujete. Až teprve ve chvíli, kdy si budete moci říct, že to máte v malíčku, se sem vraťte a vyberte si další věc. Věřte mi – je lepší postupovat k lepšímu já pomalu, než se točit v kole velká změna – selhání – nicnedělání – velká změna – selhání… Znám to velmi dobře a myslím, že možná i vy. Tak to zkuste tentokrát jinak 😉

O mně

Jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Podívejte se na moje služby, třeba mám něco i pro vás :-)

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.