7 fitness mýtů, které musejí zemřít

Zdravý životní styl je oblast, ve které koluje velká spousta mýtů. Občas něčemu věříme, aniž víme, jak jsme k tomu názoru dospěli a jestli stojí na dobrých základech. Občas se taky necháme oblbnout dobře zvládnutým marketingem různých samozvaných odborníků. Jaké nejčastější mýty to podle mého názoru jsou?

1) Nic jako superpotraviny neexistuje

Některé potraviny jako třeba ovoce a zelenina obsahují více vitamínů, minerálů a dalších prospěšných látek než jiné potraviny, a některé druhy jich obsahují více než druhy jiné. Ale pokud vám někdo v reklamě tvrdí, že si od něj můžete koupit (téměř) zázračnou superpotravinu, která vás sice bude stát spoustu peněz, ale zaručí vám úžasné výsledky, dejte od toho ruce pryč. Není žádný speciální druh potraviny nebo jídla, který vám magicky odčaruje tuk nebo na vás naplácá svaly, případně vás sám od sebe zbaví všech nemocí.

2) Nemusíte držet žádnou dietu, která vám odpírá nějaký druh jídla, pokud chcete zhubnout.

Můžete jíst všechny druhy potravin, včetně pečiva a mléčných výrobků a přesto hubnout. A pokud vám někdo tvrdí opak, tak zbystřete. Nejezte to, na co máte alergii, intoleranci nebo to, co vám nechutná. Ale odpírat si křupavoučké pečivo jen proto, že nějaký „odborník“ tvrdí, že je pečivo původcem všech vašich potíží? Tomu nevěřte. Klíčem k dlouhodobému úspěchu je rozumné a vyvážené stravování, třeba jako ho učím v Online fitness klubu. Ne restriktivní diety.

3) Kromě toho, že vás to bude stát víc peněz, nutričně jsou na tom organické (bio) a klasické potraviny stejně

Myslet si, že budete zdravější a hubenější, když budete jíst jen bio, je mylné uvažování. Co se týče množství mikro a makro nutrientů, jsou na tom obě skupiny potraviny těměř totožně. Bio potraviny můžou být ekologičtější a v některých případech to může dávat smysl, ale kompletně nahradit všechno nebio bio variantami smysl nedává.

4) Všechny ty různé detoxy a očisty těla, kterými vás krmí reklama, je na 100% ztráta času a peněz.

Vše, co během toho zhubnete je jen voda, kterou naberete po skončení hned zpátky. Pokud jíte jako prasátko, vaše tělo nebude nejspíš úplně spokojené a nějakou „očistu“ ocení. Ale tím myslím preferovat zeleninu, ovoce a minimálně zpracované potraviny a naopak vyhýbat se potravinám zpracovaným. Vše ostatní za vás udělají játra a další orgány. Detox v podobě nějakých lektvarů a jiných výrobků rozhodně nepotřebujete a v mnoha případech si můžete způsobit víc škody než užitku.

5) Nemůžete si určit, z kterých partií chcete hubnout tuk.

Bohužel, tohle rozhodnutí za vás udělá vaše tělo. Nicméně, můžete ovlivnit, na kterých partiích chcete přidat nějaké svaly (tím, že budete silově cvičit), a až zhubnete trochu tuku, bude to vypadat o hodně lépe.

6) Snažit se být víc a víc flexibilní není za každých okolností dobrý nápad

Pokud už jste celkem flexibilní (tím myslím třeba to, že se dotknete PRSTY země při předklonu), pravděpodobně další práci na flexibilitě už nepotřebujete. Lépe a efektivněji svůj čas strávíte tím, když se zaměříte na sílu a kontrolu v rozsahu pohybu, který už máte. Příliš velká flexibilita může být naopak dost nebezpečná a vést k bolestem zad, kloubů a dalším problémům. Umět si strčit nohy za hlavu prostě není žádná výhra.

7) Neexistuje jeden jediný výživový přístup, který by na 100% vyhovoval všem.

Věřím, že pár principů by mělo být základním kamenem všech přístupů (třeba jíst dostatek bílkovin a mít kontrolu nad příjmem/výdejem a upravovat je podle svých cílů), ale ten zbytek už je naprosto na vás. K jednomu cíli může vést mnoho cest. Napsala jsem o tom celý článek.

Co si o tom myslíte vy? Souhlasíte? Nesouhlasíte? Víte o něčem, na co jsem podle vás zapomněla? 🙂

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře