5 nejčastějších mýtů o silovém tréninku pro ženy

Na dnešní článek se dost těším. I proto, že vyvracení mýtů patří mezi moji oblíbenou zábavu.

Je načase vyvrátit několik dalších hloupostí, které se často opakují a dělají v hlavách lidí zmatek (a to hlavně těch holčičích). Mohli bychom tu být asi do zítra, protože takových mýtů existuje nespočet, dnes se ale podíváme na 5 nejčastějších z nich a necháme je už jednou proždy zemřít!

1.MÝTUS – Zvedání těžkých činek ze mě udělá mužatku

Není to asi překvapení, že tohle je stále (jako fakt!?) nejčastější mýtus, který koluje o ženách a silovém tréninku.

Pravidelný, progresivní trénink (to znamená, že pořád zvyšujete náročnost tréninku), ve kterém jsou zahrnuty základní, komplexní cviky, v žádném případě neudělají ženy přehnaně svalnaté!

Pokud má některá žena pocit, že je “příliš velká”, je to proto, že má na sobě moc tuku. Tak to prostě je.

Mám mnoho klientek, které zvedají na mrtvý tah 100kg, dělají shyby, dřepují svojí váhu i víc. Všechny moje klientky (na osobní tréninky) i holky v Online fitness klubu mají trénink, který zahrnuje spoustu činek, těžkých vah. A každý trénink se snaží zvednout větší váhu, udělat víc opakování a dalšími způsoby zvýšit náročnost tréninku, protože je to je způsob, jak se pořád zlepšovat (ve výkonu, zdraví i s postavou).

Klientka Adriana a její první shyb

Samozřejmě, každá žena musí cvičit takové cviky (a s takovou vahou), na které aktuálně stačí, ale postupně se vždy snažíme laťku zvyšovat. Nikdy, NIKDY za celu mou sedmiletou kariéru trenérky si mi žádná holka nestěžovala, že je MOC SVALNATÁ.

Chápu, že mnoho žen se činek se začátku bojí, protože mýtus, že činky = velké svaly je silně zakořeněný, ale po několika týdnech se zamilují do fyzických a psychických výsledků, které silovým tréninkem dosáhly, spolu s mnoha dalšími úžasnými benefity, které silové cvičení má (o tom si povíme v dalším článku).

Klientka Lenka z Online fitness klubu

Silový trénink pomáhá ženám vybudovat si přesně takové tělo, po kterém touží. Také zvyšuje sebejistotu, což je skvělý bonus.

Je důležité poznamenat, že ne všechny ženy touží po té samé postavě. Některé ženy chtějí získat co nejvíc svalů je možné (vzhledem k hormonální výbavě žen těch svalů ale bude vždy méně, než se podaří mužům), zatímco jiné ženy touží spíš po zpevněné, nepříliš vyrýsované postavě. Každá máme jiný typ postavy, šířku a délku kostí, šířku pánve, takže i na každého bude silový trénink působit trochu odlišně.

Pracujte s tím, co máte.

Pokud je vaším hlavním cílem shodit tuk, ale nechcete být příliš svalnatá, vůbec se toho nebojte. Silový trénink vám tohoto cíle pomůže dosáhnout mnohem rychleji, než kdybyste dělala samotné kardio. Zvedejte co největší váhy, které dokážete (samozřejmě s dobrou technikou). Slibuju vám na co chcete, že se jednoho dne neprobudíte a nebude z vás Arnold.

Ještě jednou členka Online fitness klubu Lenka. Je jí 38 let! Tohle s tělem dělá silový trénink, holky! 🙂

 

2.MÝTUS – silový trénink je dobrý jen na svaly, na hubnutí potřebuju kardio

To je velký, velký omyl. Chyba, která vás může stát spoustu času a úsilí, které nebude odměněno výsledky, které chcete.

Na kardiu není nic špatného, klidně dál běhejte, pokud vás to baví. Ale pokud chcete mít zpevněnou postavu, jedinou cestou k tomu je získat svaly a zbavit se přebytečného tuku. A toho se jen běháním docílit nedá, možná jen ve velmi omezené míře.

Nejrychlejší cestou k pevnému, štíhlému tělu je silový trénink.

Míša, dřív klientka, teď kolegyně v Online fitness klubu

3.Silový trénink zabere příliš mnoho času

To není pravda. Kvalitní trénink může trvat i jen 20 minut a stačí cvičit několikrát za týden. V takovém případě je ale velmi důležité zaměřit se na komplexní cviky a vydat ze sebe opravdu maximum (zvedat váhy, které pro vás představují dostatečnou výzvu).

Soustřeďte se na kvalitu a ne kvantitu – snažte se neustále zlepšovat v základních cvicích (dřep, mrtvý tah, shyby, benchpress…) a buďte v tom konzistetní.

4.Silový trénink je nebezpečný

Všechno je nebezpečné, když se to dělá špatně. Silový trénink v tomto není výjimkou.

Pokud budete všechno dělat se správnou technikou (najděte si někoho, kdo vás to naučí – já jsem na techniku pes a naučím vás ji osobně nebo v Online fitness klubu), silový trénink je velmi bezpečná záležitost.

Naopak – silově cvičit byste měly proto, že posílíte svoje kosti (a snížíte tak riziko osteoporózy v pozdějším věku), budete pomaleji stárnout a zlepšíte svoje zdraví po všech stránkách (i to psychické!).

Tohle je nebezpečné. Nedělejte to.

5.Správný způsob silového tréninku pro ženy je používat nižší váhy a dělat hodně opakování

Takové doporučení vídám stále poměrně často – dělejte 15 a více opakování s půl/kilovou činkou.

Cviky, které se dělají s velkým počtem opakování, mají své přínosy a místo v silovém tréninku, ale určitě to nesmí být hlavní věc ani něco, co byste měli dělat většinu tréninku.

Podporuji ženy v tom, aby se snažily dělat si pro sebe ze cvičení výzvu, zjistily, čeho jsou jejich těla schopná, získaly sílu fyzickou a potažmo i psychickou, protože to jsou dvě věci velmi těsně spjaté. A toho nedocílíte tricepsovými kickbacky s malými pet lahvemi.

Pokud nedáte svému tělu adekvátní stimul v podobě dostatečně velké váhy, nebude mít vaše tělo důvod adaptovat se na větší zátež a zesílit.

Jste silnější, než si myslíte. Dokažte si to tím, že si dopřejete trénink s pořádnými váhami a uvidíte ten zázrak v podobě větší sebejistoty, lepšího vnímání sebe sama, větší energie, psychické pohody a mnoha dalších benefitů, které vám dokáže silový trénink přinést.

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..