21 jednoduchých způsobů, jak se motivovat k akci

Některé dny se probudíte, cítíte se namotivovaní na maximální možnou míru a nemůžete se dočkat, až konečně budete moci začít (a je jedno, jestli se jedná o cvičení, zdravé stravování, meditaci nebo cokoliv jiného, o čem víte, že vám prospěje). A některé dny je to zase naopak, vstáváte s nechutí a je těžké najít v sobě to potřebné zapálení, abyste dělali to, co je třeba.

Pokud chcete něčeho dosáhnout, je potřeba dělat ty správné činnosti, které k cíli vedou, pravidelně. Proto je velmi riskantní spoléhat se jen a pouze na motivaci, protože tu člověk občas má a občas nemá, ale je nutné pokračovat, i když motivace zrovna chybí.

Za těch několik let, co se věnuji zdravému životnímu stylu a návykům, které k němu vedou, jsem si našla několik strategií, které mi pomáhají zůstat na správné cestě, i když se na to   zrovna příliš necítím. Tady je 21 mých oblíbených tipů, jak dělat co je potřeba, i když se mi zrovna vůbec nechce.

1. Prostě začněte a počkejte, až motivace dorazí. Nemusíte čekat na akci až na moment, kdy se dostaví motivace. Někdy byste mohli čekat hooodně dlouho. Pokud chcete výsledky, musíte být konzistentní v tom, co děláte a občas prostě dělat věci, i když se vám zrovna nechce. Moc o tom nepřemýšlejte a prostě pokračujte. Dost pravděpodobně zažijete zajímavou věc – když budete dělat cokoliv (zdravě snídat, běhat, připravovat si obědy do krabičky do práce…) dostatečně dlouho, bude to pro vás čím dál tím snazší a snazší a motivace přijde sama od sebe.

2. Začněte s málem, pokud se vám zdá váš cíl příliš velký a kvůli tomu ho odkládáte. Pokud je projekt nebo úkol, který jste si určili, příliš velký a díky tomu odstrašující  může to vést k prokrastinaci. Místo toho si řekněte, jaké konkrétní kroky ke splnění úkolu vedou. Pak se podívejte na první z úkolů a soustřeďte se pouze na něj, až do doby, než ho splníte. Pak se přesuňte k druhému bodu.

3. Začněte s ještě větším málem, pokud i malé kroky vedou k prokrastinaci. Pokud rozdělení velkého úkolů na jednotlivé kroky nestačilo, rozdělte tyto kroky na ještě menší kroky. Prostě tak maličké, že je víceméně nemožné je nesplnit a zaberou vám třeba jen 1-2 minuty. To je vše. Cílem je prostě začít a vytvořit setrvačnost, která vám pak pomůže pokračovat.

4. Odstraňte všechna možná vyrušení. Když máte všude okolo sebe věci, které vás vyrušují, je těžké se soustředit. Přestaňte trávit spoustu času bloumáním po sociálních sítích. Omezte čas, který trávíte u televize. Ihned tak budete mít víc času na věci, které jsou pro vás skutečně důležité.

5. Získejte pocit zodpovědnosti tím, že o svém cíli řeknete ostatním lidem. Rozhlaste všude okolo sebe, jaký je váš cíl a dokdy ho chcete dosáhnout. Napište to na svůj Facebook, řekněte to přátelům osobně. Požádejte jednoho nebo více z nich, aby vás pravidelně kontrolovali, že děláte akce potřebné k tomu, abyste cíle dosáhli a jaký je váš pokrok. Díky tomu mnohem pravděpodobněji neskončíte s dobrými návyky jakmile se objeví první problém.

6. Získejte motivaci od lidí, kteří jsou ve vašem okolí. Snažte se trávit méně času s negativními lidmi, kteří vždycky vidí všechno černě. A travte ho s lidmi, kteří jsou optimističtí, energičtí a jejich motivaci přenesou i na vás.

7. Získejte motivaci od lidí, které neznáte. Neomezujte se jen na motivaci z vašeho nejbližšího okolí. Existuje spousta motivačních knih, blogů, videí, skupin a příběhů popisujících úspěchy lidí před vámi. Můžete se taky přihlásit do mého online kurzu, kde poznáte spoustu lidí se stejnými zájmy a cíli a budete se motivovat navzájem.

8. Pusťte si hudbu, která vám dodá energii. Jedna z nejjednodušších věcí, které dělám, když se cítím bez energie nebo motivace je, že si pustím hudbu, která mě nabíjí a inspiruje. Malá pauza, během které si poslechnu pár písniček nebo poslouchání přímo u konkrétní činnosti, obvykle velmi dobře funguje.

9. Najděte optimismus. Pesimismus z vás vysaje energii i motivaci. Naproti tomu pozitivní a konstruktivní způsob nahlížení na situace vás může energií nabít a dodá i motivaci. Takže pokud se zrovna nacházíte v situaci, která se zdá negativní, zeptejte se sami sebe: „Co je na této situaci dobré?“ „Co mi to může přinést?“ „Jaká příležitost se v této situaci nachází?“

10. Buďte na sebe hodní, když uklouznete. Je snadné spadnout do pasti sebeobviňování a nadávání si, když uděláme něco špatně. Ale podle mých zkušeností můžu říct, že to moc dobře nefunguje. Budete se cítit akorát hůř a ještě méně motivovaní. Zkuste místo toho příště toto: Odpusťte sami sobě za uklouznutí, vraťte se zpátky na cestu, ne které jste byli a udělejte malý krok dopředu.

Mám pro vás dárek!

Cítíte-li, že potřebujete malé popostrčení, případně ujasnění, co je vaším cílem a co pro jeho splnění musíte udělat, připravila jsem pro vás malý dárek – akční plán pro splnění vašeho cíle.

STÁHNOUT DÁREK

11. Poučte se z uklouznutí. Pokud se vám stane, že uděláte chybu, snažte se být konstruktivní a zjistěte, co přesně k tomu vedlo. Zeptejte se sami sebe: „Jakým způsobem se z toho můžu poučit?“. Berte to jako lekci a udělejte pro příště opatření, aby se už to nestalo.

12. Porovnávejte se jen se sebou sama a snažte se vidět cestu, kterou už jste urazili. Místo toho, abyste se porovnávali s druhými, kteří už jsou třeba daleko před vámi.

13. Zdravě soupeřte. Zkuste se vsadit s kamarádem, že splníte úkol/dosáhnete něčeho, dříve než on. Přátelské soupeření může nudný nebo nezáživný úkol dost oživit. A pokud chcete, můžete přidat i nějakou výhru, třeba ten kdo prohraje, musí pozvat vítěze na zmrzlinu nebo pivo.

14. Připomeňte si, proč to děláte. Když se cítíte bez motivace nebo energie, je jednoduché ztratit z mysli důvod, proč vlastně děláte to, co děláte. Najděte si tedy 2 minuty a sepište si tři hlavní důvody, proč děláte tuhle práci, proč cvičíte, proč šetříte peníze, proč chodíte do školy nebo cokoliv jiného, o co usilujete. Tyto důvody si někam vylepte, abyste je měli pořád na očích, nebo je noste u sebe, třeba v peněžence, abyste si mohli pokaždé, když ztratíte motivaci, připomenout, jaké jsou vaše hlavní PROČ.

15. Připomeňte si, čemu se snažíte vyhnout. Stejně tak se můžete motivovat tím, že si připomenete, jaké negativní důsledky plynou z toho, pokud byste zůstali u svých starých špatných návyků. Zeptejte se: „Pokud půjdu to téhle špatné cestě další rok, jak to pak bude vypadat?“ „A kde budu za 5 let, pokud se svých špatných návyků nezbavím?“

16. Buďte vděční za to, co máte. Když vám dochází motivace, je obvyklé, že začínáte vidět svůj život a jeho aspekty v negativně. Abyste zaměřili svou pozornost na to kladné ve vašem životě a ve vás samotných, a také abyste získali zpět motivaci a energii, ptejte se na otázky jako: „Které 3 věci beru většinou jako samozřejmé, ale můžu za ně být vděčný?“ Moje odpověď by například byla: střecha nad hlavou, čistá voda a to, že nemusím chodit spát hladová.

17. Upravte velikost vašeho cíle. Občas máme tendenci dávat si příliš velké cíle, které vypadají přiliš děsivě a jejich splnění zabere příliš mnoho času. V tomto případě je vhodné dát si o něco menší cíl. Jindy ale zase můžeme dát svoji laťku příliš nízko a cíl nás nijak neinspiruje. V tomto případě zkuste cíl udělat zase o něco větší. Správně zvolený cíl by vás neměl děsit svou velkostí, ani nebýt příliš malý.

18. Vyhraďte si dvě minuty na to, abyste se ohlédli, jakou cestu už jste ušli. Občas se lidem zdá, že se pohybují šnečí rychlostí a nedělají žádné pokroky. Zkuste si ale vzpomenout, kde jste byli třeba před rokem. Pokud už na svém cíli nějakou dobu konzistentně pracujete, uvidíte za sebou dlouhou cestu.

19. Odměňte se a oslavujte svůj úspěch (a je jedno, jak velký nebo malý je). Pokud bude existovat něco, na co se můžete těšit, že získáte až poté, co dosáhnete nějaké stanovené mety, dost pravděpodobně se vám motivace zvýší. A pokud svůj úspěch pak nějak oslavíte, třeba jen tím, že se pořádně pochválíte nebo o svém úspěchu řeknete někomu jinému, nabudí vás to k další práci. Pryč s nesmělostí a skromností, za každý, i sebemenší úspěch se pořádně odměňte a oceňte se.

20. Udělejte si malý průzkum předtím, než začnete. Studováním příběhů lidí, kteří před vámi dosáhli toho, o co usilujete i vy, vám může pomoci předcházet problémům během vaší cesty. Zároveň vám dá realistickou představu toho, jak dlouho vám dosažení cíle bude trvat. Je důležité necítit se demotivovaně, když se věci nedějí přesně tak rychle, jak jste si představovali.

21. Udělejte si dvouminutovou pauzu na meditaci. Kdykoliv cítím, že mám unavenou mysl nebo se cítím zahlcená úkoly, ztrácím energii i motivaci  Takže si často odpoledne (nebo kdykoliv, kdy to potřebuji), sednu někam, kde je relativně ticho a na 2 minuty se snažím soustředit pouze na dýchání. To mi osvěží hlavu, zbavím se vnitřního napětí a nabije mě to novou energií.

Mám pro vás dárek!

Cítíte-li, že potřebujete malé popostrčení, případně ujasnění, co je vaším cílem a co pro jeho splnění musíte udělat, připravila jsem pro vás malý dárek – akční plán pro splnění vašeho cíle.

STÁHNOUT DÁREK

O mně

Jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Podívejte se na moje služby, třeba mám něco i pro vás :-)

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.