1 tip, jak vydržet u zdravého stravování

V dnešním příspěvku bych se s vámi ráda podělila o jeden tip, jak vydržet u zdravého stravování. Pracuju teď na webináři, ve kterém vám těch tipů chci dát mnohem víc a zdaleka nepůjde jen o to, jak vydržet u stravování, ale i cvičení a dalších oblastí životního stylu. A říkala jsem si, že nebudu čekat a jeden tip vám dám rovnou.

Já jsem hodně zapisovací typ a píšu si všemožné deníčky, což se mi teď hodí, protože vám můžu ukázat zápisek z deníčku, který jsem si psala před třemi roky. V té době jsem za sebou měla už několik diet a skončila jsem u toho, že jsem si počítala kalorie a makroživiny a všechno jsem si to hezky zapisovala do kalorických tabulek. Měla jsem to přesně vypočítané, kolik moje tělo potřebuje, kolik bych toho měla jíst, abych měla ty nejlepší výsledky a podobně, znáte to – akorát že je to pro mnoho lidí nejhorší věc, co můžou pro svoje tělo a psychiku udělat, ale o tom zase někdy jindy.

Nicméně, já jsem si do toho svého deníčku zapisovala nejenom to, kolik toho ten den budu jíst, ale i moje pocity. A teď s odstupem můžu zhodnotit, že jsem se fakt dost trápila. Chci vám teď jeden z těch zapisků ukázat, protože si myslím, že něčím podobným si prochází hodně z vás a věřím, že moje zkušenost by vám mohla pomoct.

 

Takových zápisů v tom deníčku mám spoustu. Kalorie jsem si počítala několik let, moje váha stoupala a klesala, podle toho, jestli jsem si zrovna kalorie počítala nebo ne. Ale čím víc jsem selhávala, tím horší byly moje pocity a tím delší byly moje úlety. Můžu vám říct, že jsem byla opravdu v prdeli, omlouvám se za ty slova, ale jinak se to říct nedá, pokud chci popsat reálný stav v té době.

Výsledek tohole mého dietního období bylo 15 kilo nahoře. A pak mi došlo, že jestli se z tohohle kolotoče chci někdy dostat, musím začít věci dělat jinak. Protože jen blázen si myslí, že když bude pořád dokola dělat věci, který nefungují, tak jednou fungovat začnou.

A přišla jsem na jedno tajemství – pokud u něčeho nejsem schopná dlouhodobě vydržet, není to styl stravování vhodný pro mě. A to je přesně ten tip, který chci dát já vám. Nic, co neděláte konstatně, nebude fungovat. Respektive bude to fungovat jen ve chvíli, kdy to budete dělat. Ale pokud to nedokážete dělat každý den, bez ohledu na to, jak moc ve stresu jste, jak moc práce máte, jak moc unavení jste a podobně, tak to není styl stravování vhodný pro vás. Není to způsob stravování pro vás, pokud opakovaně selháváte, stejně jako já jsem opakovaně selhávala při počítání kalorií.

Nekomu bude naprosto fantasticky fungovat paleo stravování, low carb stravování, počítání kalorií – ale to, že něco vyhovuje vaší kamarádce, neznamená, že to bude vyhovovat i vám. Jasný, pokud budete jíst bez sacharidů, budete hubnout. Když si budete počítat kalorie a zapisovat do kalorických tabulek, budete hubnout. Ale dlouhodobě úspěšní budete jen tehdy, kdy se tak dokážete stravovat i když máte nemocné děti, sami jste nemocní, máte v práci uzávěrku, padáte únavou na hubu – prostě ať je váš život v nějakou chvíli jakkoliv strašný. Dobře se stravovat, když je všechno růžový, je snadný. Takže doporučuje řídit se spíš tím, co dokážete dělat, když to růžový není.

Něco, co vydržíte dělat každý den, každý týden, po celý váš život. Dokážete žít bez voňavoučkého a křupavoučkého pečiva do konce života? Ok, klidně se dejte na low carb. Ale pokud při pomyšlení na něj slintáte, nevydržíte u toho, nebudete mít výsledky a naopak si zaděláváte na pěkné problémy s nezdravým vztahem k jídlu.

Mně nakonec došlo, že počítání kalorií není nic pro mě. Pomalu jsem se začala s jídlem usmiřovat a začala jsem jíst intuitivně. Intuitivní stravování je skvělé v tom, že vlastně nemá žádná pravidla, kterými bych se musela striktně řídit, takže nehrozí, že bych někdy selhala. Nejde selhat v intuitivním stravování. Takže je mi psychicky mnohem líp a mám v současné chvíli o 10 kg míň, než jsem měla v době, kdy jsem držela diety a počítala si kalorie. Ještě nejsem úplně přesně ve stavu, kde bych chtěla být, ale blížím se tam. Pomalu, ale vím, že trvale.

Neříkám, že je intuitivní stravování úplně pro každého. Pro hodně lidí ale rozhodně ano. Co jsem ale tímhle příspěvkem chtěla hlavně říct je to, že pokud v něčem opakovaně selháváte, není chyba ve vás, ve vaší slabé vůli, nedisciplinovanosti. Nejspíš ani není chyba v tom konkrétním stylu stravování. Chyba je v tom, že ten způsob stravování není vhodný pro vás. Nejste kompatibilní. Proto vám doporučuju najít si něco, co bude méně striktní, bude to nás klást menší nároky a budete se u toho cítit víc psychicky v pohodě. Protože to je koneckonců cíl náv všech, ne? Cítit se dobře 🙂

Dejte mi vědět, co si o tom myslíte vy 🙂

A pokud chcete ze zdravým životním stravováním bez diet a počítání kalorií pomoct, není nic snadnějšího, než vstoupit do mého Online fitness klubu, který jsem vytvořila přesně z toho důvodu, abych pomohla lidem jako jste vy vytvořit si zdravý životní styl, který jim bude vyhovovat a přinášet jen samé pozitivní pocity, ne stres, frustraci a pocity selhání.

 

Já jsem Katka.

A jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životního stylu. Své informace vždy čerpám z ověřených zdrojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, šťastnější a naplněnější život. Jak můžu pomoci právě vám? Podívejte se tady.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..