Je vaše předsevzetí v roce 2017 vylepšit postavu? Tady je návod, jak se vám to konečně povede!

Nechci dnešní článek pojmout jako tunu motivačních proslovů o tom, že stačí jen chtít, že to dokážete, když si udržíte silnou vůli a podobně. Sami už nejspíš víte, že podobné způsoby sebemotivace moc nepomáhají, v dlouhodobé perspektivě určitě ne. Chci vás povzbudit, abyste se na svá novoroční předsevzetí podívali z trochu jiného úhlu. Řekneme si, proč lidé při snaze o dodržování předsevzetí většinou selžou a co můžete dělat pro to, abyste se vašeho plánu tentokrát drželi a svůj cíl zlepšit postavu konečně dotáhli do konce.
 
 
newyearsresolution
 

Takže, jdeme na to 🙂
 

 
Po roce nastal čas, kdy si zase většina z nás bude dávat novoroční předsevzetí. Už je to tak trochu klišé. Skoro každý si předsevzetí dáváme, ale protože se nám nikdy dřív nepodařily splnit, už tak trochu automaticky počítáme s tím, že se to nepovede ani tentokrát, a možná proto vlastně nad těmi přáními ani moc nepřemýšlíme. Není to škoda? Co kdybychom to tenhle rok změnili a nad těmi plány se skutečně zamysleli? První krok k tomu, abyste byli úspěšní je totiž to, aby pro vás byl ten cíl opravdu důležitý.
Jako předsevzetí si můžete stanovit úplně cokoliv – být povýšen, koupit si dům, naučit se anglicky, zhubnout. A úplně všechno se vám může podařit a stejně tak u všeho můžete úplně pohořet. Proč? Pokud bude vaše předsevzetí něco, na čem vám zase tolik nezáleží, co pro vás není naprosto důležité, neuspějete. Jakkoliv drsně to možná zní, je to prostě tak a je to důvod, proč většina lidí při dosahování novoročních předsevzetí selže. Stanoví si nekonečný seznam předsevzetí, aniž by se nad nimi pořádně zamysleli.
 

 
Rozhodněte se, co chcete, soustřeďte na to svou pozornost a jděte si za tím. To je první krok k úspěchu.
 

Vyberte si, na co zaměříte svou pozornost
 

Lepší než udělat si seznam 2498 věcí, kterých byste rádi dosáhli, raději si vyberte 2-3 věci, které jsou pro vás skutečně důležité a dejte jim ze sebe všechno, co můžete. Spousta lidí, a dost pravděpodobně mezi nimi budete i vy, si jako novoroční předsevzetí stanoví to, že chce zhubnout. Perfektní. Je naprosto nejlepší čas na to, abyste získali kontrolu nad svým zdravím, tělem a kondicí.
 

Jenže – nestačí si jen říct, že chcete zhubnout 10 kilo a dál s tím nic nedělat. Je potřeba vyvinout i nějakou akci.
 

Takže, to úplně první, co teď udělejte je to, že si napíšete seznam 2-3 věcí, kterých chcete opravdu, ale opravdu v příštím roce dosáhnout. Zeptejte se sami sebe i PROČ. Z jakého důvodu je pro vás zrovna tahle věc tak důležitá? Co se změní, až toho dosáhnete? Zaprvé zjistíte, jestli je pro vás tento cíl opravdu důležitý. A zadruhé se k těmto odpovědím můžete vracet později, abyste si připomněli, proč jste s tím vlastně začali.
 

 
Rozložte svůj jeden velký cíl na menší
 

Vzhledem k tomu, že patří předsevzetí zlepšit postavu k těm nejčastějším, použijeme ho jako příklad. Ale tento postup se dá aplikovat i na jakýkoliv jiný cíl.
 

Samozřejmě, že vaše startovací pozice a zkušenosti se zdravým stravováním a cvičením budou hrát roli, ale předpokládejme, že máte nějakou základní představu, jak tyhle věci fungují a chcete zhubnout 15kg. Vyrazíte plnou parou vpřed a zhubnete to všechno naráz? Bohužel, s největší pravděpodobností ne. Ne z toho důvodu, že byste se málo snažili nebo dělali něco blbě, ale vaše tělo si bude muset tohoto procesu udělat jednu, dvě nebo i více pauz. Pokud máte za cíl zhubnout, je naprosto nezbytné, abyste začali s realistickými očekáváními. Obecně řečeno, čím větší váhu chcete shodit, tím déle to bude trvat. To je fér, ne?
 

Každému člověku bude shození 15kg trvat rozdílně dlouhou dobu. Někomu 3 měsíce, někomu 6. A někomu i déle. Nejdůležitější věc je být vytrvalý, konzistentní a nevzdat to. Pokračovat, dokud vašeho cíle nedosáhnete.
 

Nejspíš začnete nový rok tak, že začnete zdravěji jíst a více se hýbat. První měsíc můžete udělat skvělý progres a zhubnout 4kg. Druhý měsíc možná zhubnete už jen 2kg. Nemusí to znamenat, že dělate nějakou chybu (ačkoliv i může, třeba máte větší příjem než výdej a je potřeba tento poměr změnit), ale možná to znamená prostě to, že si potřebujete dát na měsíc pauzu a nechat tělo zvyknout na vaší novou nižší tělesnou váhu. Po tomto „udržovacím“ období můžete trochu zmenšit příjem energie a zvýšit výdej a hubnutí se zase rozjede. Je důležité zapamatovat si, že hubnutí není lineární proces. Nemusíte přece vaše novoroční předsevzetí splnit okamžitě. Hubnutí chce čas.
 





Některé týdny budete vážit více, některé týdny zhubnete více, a některé budete vážit stejně. Tajemství úspěchu je nikdy nepřestat. Vědět, že to nepůjde vždycky úplně podle plánu, počítat s tím a nenechat se tím rozhodit. V klidu pokračovat dál s tom co děláte, nikdy se nevzdat jen proto, že se proces trochu zpomalil nebo je to najednou o něco těžší než na začátku.
 

Buďte v klidu
 

Ano, máte sice vysoké cíle, ale to neznamená, že odteď musíte radikálně a kompletně změnit celý svůj životní styl. Tohle je další z důvodů, proč hodně lidí po krátké době selže. Na začátku jsme namotivovaní na 100%, nic nám nepřipadá jako problém. Jsme na sebe extrémně přísní, vyřazujeme z jídelníčku všechno, co považujeme za hřích a jíme jen to, co pokládáme za zdravé, i když nám to třeba zase až tak moc nechutná. Jak dlouho si myslíte, že takový režim běžný člověk vydrží? No..déle než jeden nebo dva měsíce bych netipovala.
 

Lepší řešení? Všechno hezky v klídku a postupně. Dělejte pouze malé úpravy v jídelníčku a sledujte, jaké to má výsledky. Není nutné okamžitě a najednou vyřadit cukr, lepek, tuk, chleba, sacharidy a já nevím co ještě. Hubnout budete, když bude váš příjem nižší než výdej. Uberte maličko jídlo/zlepšete jeho složení (více zeleniny, bílkovin, zdravých sacharidů a tuků), zvyšte pohyb. S největší pravděpodobností to bude fungovat a budete hubnout. Až se hubnutí zastaví, opakujte znovu výše zmíněnou radu. Vždy se snažte dělat nejmenší možné množství úprav, které povedou k výsledkům, protože si tak necháváte esa v rukávu, která vytáhnete až ve chvíli, kdy to bude skutečně potřeba.
 

Užijte si ten proces
 

Žijeme v době, kdy chceme všichni všechno hned. A se spoustou věcí je to opravdu možné – mít to prakticky okamžitě. Jenže s hubnutím je to složitější. Je to proces. A čím dříve si uvědomíte, že je to cesta, na které vás čekají vrcholy a pak zase údolí, tím dříve si můžete začít tu cestu užívat.
Předpokládám, že chcete zhubnout a tu váhu si pak udržet. Alespoň neznám nikoho, kdo by řekl: „Chci zhubnout 15kg teď hned a je mi jedno, co se stane pak a jestli tu váhu naberu zase zpátky“. Jediný způsob, jak toho dosáhnout je to, že tomu dáte čas.
 

Dalším klíčem k tomu, jak dosáhnout vašeho novoročního předsevzetí je to, že si budete ten proces užívat a uvědomíte si, že je to cíl, jehož splnění nějakou dobu trvá. Navíc, čím více úsilí do toho vložíte, tím sladší bude pak odměna a pocit z toho, že jste to skutečně dokázali.
 

Nevzdávejte to, když se věci zkomplikují
 

Možná, že tím důvodem, proč většina lidí nedosáhne splnění svých novoročních předsevzetí je to, že jakmile se na cestě objeví nějaký kopec, nebo i maličký hrbolek, který je třeba překonat, radši to vzdají. Pravda je ovšem taková, že dosáhnutí čehokoliv, co za to stojí, se jen málokdy obejde bez nutnosti překonávat překážky a výzvy. Když se objeví nějaký problém, budete muset najít způsob, jak ho překonat.
 

Možná budete v půlce cesty a stále vám bude zbývat docela hodně tuku, kterého se budete chtít zbavit. Možná budete mít hlad/chuť na něco nezdravého a budete se sami sebe ptát, proč jste si vlastně řekli, že budete podstupovat něco takového kvůli blbému předsevzetí. No, děláte to proto, že je to pro vás důležité. Možná je to kvůli zdraví, možná kvůli tomu, abyste měli větší sebevědomí. Ať je ten důvod jakýkoliv, cíl zhubnout je skvělý. Když se věci zkomplikují, vy začnete mít hlad nebo chutě, zkuste do jídelníčku zařadit jídla, která více zasytí, jako libové maso, komplexní sacharidy, zeleninu a ovoce. Když se vyskytne jiný problém, jsem si jistá, že s trochu snahy dokážete najít řešení i pro něj.
 

Věřím, že pokud něco doopravdy chcete, dokážete si říct, proč to chcete, uděláte si plán, nebudete ve své snaze hned od začátku příliš radikální a nevzdáte to při jakémkoliv prvním menším problému, můžete si splnit jakékoliv předsevzetí. Možná, že si teď tolik nevěříte nebo nevíte, jak přesně upravit stravu a zařadit do svého života více pohybu. Pokud to tak je, naprosto skvělým řešením pro vás může být můj výživový koučink. Jedná se o dlouhodobou a velmi intenzivní spolupráci, při které vás budu vést, motivovat, podporovat a vzdělávat tak, abyste dosáhli svého cíle a nedělali při tom zbytečné chyby. Pokud si chcete být jistí, že tentokrát to s tím vaším předsevzetím vyjde, určitě se mi ozvěte 🙂 Více informací o koučinku zde: https://fit-zivot.cz/vyziva/

O mně

Jsem nadšená do všeho, co se týká pohybu, výživy, osobního rozvoje a zdravého životnío stylu. Své vždy čerpám z ověřených zdojů, vědeckých studií a kapacit z daného oboru a mé mnohaleté praxe s různými typy klientů. Mým cílem je pomáhat lidem žít zdravější, spokojenější, štastnější a naplněnější život. Podívejte se na moje služby, třeba mám něco i pro vás :-)

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *